Alanin, L-alanin, Beta-alanin

by Mikaela Bjerring - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svenskt kosttillskott -

Alanin är en icke essentiell aminosyra och Beta-alanine är en variant av alanin, men med en annan molekylstruktur. Beta-alanin är bland annat ett populärt tillskott vid styrketräning och högintensiv konditionsträning för att öka prestationen och uthålligheten. Klicka här för att läsa mer om L-alanin och Beta-alanin

Core Beta-alanine, 500 g (100 portioner)

core beta alanine Core Beta Alanine innehåller 100% beta-alanin. Framtagen för styrketräning och högintensiv konditionsträning.

219 kr

 

Self Omninutrition Amino Beta-Alanine, 200 g (66 portioner)

Self Omninutrition Amino Beta-Alanine Self Omninutrition Amino Beta-Alanine är speciellt framtagen för styrketräning och högintensiv konditionsträning.

159 kr

 

Aldrig vila Regenerate, 800 g

Aldrig vila Regenerate, 800 g Regenerate är en väl sammansatt post-workout produkt för dig som tränar hårt. De verksamma ämnena maximerar återhämtningen, ingår i muskeluppbyggande processer samt upprätthåller normala hormonnivåer.

349 kr

 

Fler kosttillskott hittar du här

Aminosyran alanin och Skillnaden mellan l-alanine och beta-alanine

Funktion och skillnad mellan L-alanin och Beta-alanin i kroppen

L-alanin är en icke essentiell aminosyra ( NEAA ), vilket betyder att kroppen själv kan tillverka aminosyran. I kroppen stödjer l-alanin omsättningen av tryptofan och pyridoxine. Vid hypoglykemi kan alanin vara en viktig källa för glukosproduktionen och kan stabilisera blodsockerhalterna under långa perioder (1). L-alinin finns i kosten i proteinrika livsmedel och som tillskott ingår l-alinin ofta i olika aminosyrakomplex.

Beta-alanin är en variant av aminosyran alanin (alfa-alanin) där aminogruppen sitter på B-positionen relativt till karboxylgruppen, det vill säga två atomer ifrån karboxylgruppen istället för en atom ifrån som i alfa-alanin. Beta-alanin saknar stereocentrum på grund av dess annorlunda molekylstruktur till skillnad från alfa-alanin. Beta-alanin är en aminosyra som bidrar till att upprätthålla nivåerna av karosin i musklerna. Det utgör en viktig buffert i muskelcellen och gör att muskelcellen tål lite lägre pH vid hårt arbete.

Beta-alanin vid träning

När vi tränar hårt sjunker pH-nivåerna i våra muskler eftersom mjölksyra bildas, vilket förhindrar muskelkontraktion. Det är här beta-alanin kommer in i bilden eftersom det kan bidra till att upprätthålla nivåerna av karosin i musklerna. Karosin är ett naturligt ämne vars uppgift är att buffra mjölksyra och upprätthålla rätt pH-balans för optimalt muskelarbete (2). Tillskott av beta-alanine optimerar nivåerna av karosin och minskar ansamlingar av mjölksyra i musklerna under träningen, vilket ökar prestationen och uthålligheten och fördröjer tiden till utmattning (3). Beta-alanin har ingen effekt på stresshormoner eller tillväxthormoner i kroppen (4).

När vi äter beta-alanin tas det upp och går ut i blodet för att slutligen komma fram till våra muskler där det tillsammans med histidin bildar karnosin. Anledningen till att det är mer effektivt att äta beta-alanin istället för att inta tillskott av karnosin, är för om man äter karnosin så måste det först brytas ner till beta-alanin och histidin för att kunna tas upp i blodet och transporteras till musklerna, för att sedan återskapas som karnosin. Beta-alanin kan ge en pirrande och stickande känsla i kroppen vid användning som är helt ofarligt. Den känslan brukar avta när man använt tillskottet ett par gånger.

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Important role of muscle carnosine in rowing performance.- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20671038

(3) Beta-Alanine Supplementation For Exercise Performance - http://www.pharmacistanswers.com/beta-alanine-supplementation-for-exercise-performance.html

(4) Beta-alanine and the hormonal response to exercise. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18548362