Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Alanin, L-alanin, Beta-alanin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Alanin är en icke essentiell aminosyra och Beta-alanine är en variant av alanin, men med en annan molekylstruktur. Beta-alanin är bland annat ett populärt tillskott vid styrketräning och högintensiv konditionsträning för att öka prestationen och uthålligheten.

Funktion, uppbyggnad och användning av Aaminosyran Alanin

Funktion av L-alanin och Beta-alanin i kroppen

L-alanin är en icke essentiell aminosyra ( NEAA ), vilket betyder att kroppen själv kan tillverka aminosyran. I kroppen stödjer l-alanin omsättningen av tryptofan och pyridoxine. Vid hypoglykemi kan alanin vara en viktig källa för glukosproduktionen och kan stabilisera blodsockerhalterna under långa perioder (1). L-alinin finns i kosten i proteinrika livsmedel och som tillskott ingår l-alinin ofta i olika aminosyrakomplex.

Beta-alanin är en variant av aminosyran alanin (alfa-alanin) där aminogruppen sitter på B-positionen relativt till karboxylgruppen, det vill säga två atomer ifrån karboxylgruppen istället för en atom ifrån som i alfa-alanin. Beta-alanin saknar stereocentrum på grund av dess annorlunda molekylstruktur till skillnad från alfa-alanin. Beta-alanin är en aminosyra som bidrar till att upprätthålla nivåerna av karosin i musklerna. Det utgör en viktig buffert i muskelcellen och gör att muskelcellen tål lite lägre pH vid hårt arbete.

Beta-alanin vid träning

När vi tränar hårt sjunker pH-nivåerna i våra muskler eftersom mjölksyra bildas, vilket förhindrar muskelkontraktion. Det är här beta-alanin kommer in i bilden eftersom det kan bidra till att upprätthålla nivåerna av karosin i musklerna. Karosin är ett naturligt ämne vars uppgift är att buffra mjölksyra och upprätthålla rätt pH-balans för optimalt muskelarbete (2). Tillskott av beta-alanine optimerar nivåerna av karosin och minskar ansamlingar av mjölksyra i musklerna under träningen, vilket ökar prestationen och uthålligheten och fördröjer tiden till utmattning (3). Beta-alanin har ingen effekt på stresshormoner eller tillväxthormoner i kroppen (4).

När vi äter beta-alanin tas det upp och går ut i blodet för att slutligen komma fram till våra muskler där det tillsammans med histidin bildar karnosin. Anledningen till att det är mer effektivt att äta beta-alanin istället för att inta tillskott av karnosin, är för om man äter karnosin så måste det först brytas ner till beta-alanin och histidin för att kunna tas upp i blodet och transporteras till musklerna, för att sedan återskapas som karnosin. Beta-alanin kan ge en pirrande och stickande känsla i kroppen vid användning som är helt ofarligt. Den känslan brukar avta när man använt tillskottet ett par gånger.

 

Exempel på kosttillskott med beta-alanin:

 

Fler kosttillskott hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Important role of muscle carnosine in rowing performance.- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20671038

(3) Beta-Alanine Supplementation For Exercise Performance – http://www.pharmacistanswers.com/beta-alanine-supplementation-for-exercise-performance.html

(4) Beta-alanine and the hormonal response to exercise. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18548362

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close