Vätskedrivande

Vissa grönsaker, frukter och örter fungerar vätskedrivande som ger en ökad produktion av urin (polyuri). Det kan ha fördelar när kroppen har samlat på sig för mycket vätska, i samband med detox och utrensande kurer för att hjälpa kroppen att rensa ut slaggprodukter, eller vid fokus på fettförbränning. På den här sidan kan du läsa mer om varför man samlar på sig vätska och om vätskedrivande livsmedel, örtkurer och kosttillskott. Klicka här för att skrolla ner direkt till produkter

Naturligt vätskedrivande medel, örtkurer, kosttillskott och te

Anledningar till att man samlar på sig vätska

En vanlig orsak till att man håller mycket vätska i kroppen är dålig kosthållning. Överdrivet saltintag kan leda till att man samlar på sig mer vätska eftersom salt (natrium) binder vätska. Magnesium, kalium och B6 har motsatt effekt och motverkar ohälsosamma vätskeansamlingar i kroppen. Även att vara fysiskt aktiv och dricka tillräckligt med vatten hjälper kroppen att göra sig av med överskottsvätska.

Kolhydrater påverkar vätskebalansen i kroppen eftersom överskottet av energi från kolhydrater samlas som energireserv i musklerna i form av glykogen, vilket drar till sig vätska. Ju mer glykogen vi samlar på oss, ju mer vätska samlas i kroppen. Det är också anledningen till att man snabbt tappar vikt om man går över till en lågkolhydrat kost, eftersom förrådet av glykogen då sinar. Om din vätskeansamling är mer begränsas till dina fötter, vrister eller ben kan det bero på dålig blodcirkulation och att lymfsystemet inte fungerar optimalt.

Andra orsaker till att kroppen håller kvar vätska kan vara en hormonobalans mellan östrogen och progesteron eller ökade nivåer av stresshormonet kortisol. Vissa läkemedel kan även orsaka att man samlar på sig mera vätska som t.ex Kortison, Aspirin, Treo, Voltaren, Ipren, Magnecyl. Om du samlar på dig mycket vätska och du misstänker sjukdom, eller om symtom uppkommit plötsligt så bör du kontakta din läkare för att kontrollera dina njurar, lever och hjärtats pumpförmåga.

När kan man dra nytta av ett vätskedrivande medel

Naturliga diuretika, eller vätskedrivande medel, är livsmedel och örter som ökar kroppens diures – dess förmåga att göra sig av med överflödig vätska som samlats i kroppen genom att öka produktionen av urin. Om du känner dig svullen utan anledning är chansen stor att det rör sig om vätskeretention och då kan man genom vätskedrivande medel hjälpa kroppen att göra sig av med det ohälsosamma överskottet. Många använder sig även av vätskedrivande kosttillskott i samband med detox och utrensande kurer för att hjälpa till att rena kroppen på slaggprodukter. Det finns även dom som använder ett vätskedrivande kosttillskott för att tajta till kroppen fysiskt inför invägningar i olika sporter och för att främja fettförbränningen.

Exempel på livsmedel som är milt vätskedrivande:

  • Vattenmelon, Ananas, Körsbär, Gurka, Persilja, Selleri, Lök, Fänkål, Grönt te

Örter som fungerar vätskedrivande är till exempel (1):

  •  Damiana, Djävulsklo, Gullris, Åkerfräken, Maskros, Bitterörter, Nässlor

 

Produkter

[cf]water away[/cf] [cf]solgar maskros[/cf] [cf]tran gullris bioform[/cf] [cf]30 days[/cf] [cf]waterloss[/cf] [cf]self omni[/cf]

Fler vätskedrivande produkter hittar du här

Relaterade inlägg:

 

[cf]Källor[/cf]

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close