Valin, L-valin

Valin är en essentiell aminosyra som tillsammans med leucin och isoleucin tillhör de grenade aminosyrorna (BCAA). Valin är en av de 20 aminosyror som hjälper till att bygga upp protein. Valin ingår i BCAA-tillskott tillsammans med övriga grenade aminosyror. Inom gymvärlden är BCAA ett populärt tillskott för att öka uthålligheten och muskeltillväxten. Klicka här för att läsa mer om Valin
[cf]bcaa aldrig vila[/cf] [cf]bcaa wnt[/cf]

Fler kosttillskott hittar du här

Aminosyran Valin

Funktion av valin i kroppen

Valin har betydelse för muskelhälsan, återhämtningen av muskelvävnad och ämnesomsättningen. L-valin bidrar även till normalisering av kvävebalansen i kroppen. Valin tillsammans med Isoleucin och Leucin tillhör de grenade aminosyrorna. Dessa aminosyror är inblandade i hur kroppen fungerar under stress och är av betydelse för den mentala skärpan, nervernas funktion, muskeltillväxt och muskelkoordinationen.

L-valin och L-isoleucin spelar båda en roll för proteinsyntesen, men valin är mest känd för att öka den mentala prestationen, vilket bidrar till bättre träningsmotivation. L-leucin är intressant eftersom den har en stor betydelse för proteinsyntesens start, som är en nödvändig process för muskeltillväxt. L-leucin är därför oftast den aminosyra som det finns mest av i BCAA-tillskott.

BCAA är perfekt både vid uppbyggnadsfasen och i samband med diet. Tillskottet intas vid träning för att hjälpa muskeluppbyggnad, minska muskelnedbrytningen och främja återhämtningen.

Exempel på livsmedel som innehåller valin

  • Kött
  • Fågel
  • Fisk
  • Ägg
  • Mjölk
  • Ricottaost, Keso
  • Frön
  • Champinjoner
  • Kidneybönor
  • Spenat
  • Broccoli

 

[cf]Källor[/cf]

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close