Passion för hälsa Blogg

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

B3-vitamin – Niacin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Vitamin B3, niacin som även går under namnet nikotinsyra är en vattenlöslig vitamin. Vitaminet är bland annat involverad i energiomsättningen, nervsystemets normala funktion och har betydelse för frisk hud och friska slemhinnor. Eftersom niacin bidrar till normal psykologisk funktion, har den även förmågan att minska trötthet och utmattning. Niacin samverkar även med övriga B-vitaminer i en lång rad kroppsfunktioner.

Vitamin b3, niacin i kosten och som kosttillskott

Om vitamin B3, Niacin

Niacin krävs för en normal ämnesomsättning av fett, kolhydrater och protein och ingår i ett flertal processer för att utvinna energi ur kosten. Man vet att åtminstone 200 enzymer är beroende av niacin. Till skillnad från niacinamid åstadkommer niacin fysiologiskt en utvidgning av de perifera blodkärlen, vilket kan orsaka en hudrodnad (1). Kosttillskott av niacinamid lämpar sig därför bättre vid intag av högre doser. Niacin kan till viss del bildas i kroppen från aminosyran tryptofan, men inte i tillräcklig mängd. Som när det gäller alla vattenlösliga vitaminer så är det viktigt att vi får i oss tillräckligt dagligen via kosten.

Risken för att utveckla brist på vitamin B3

Hög alkoholkonsumtion och alkoholism är en stor orsak till brist på vitamin B3. Även vissa mediciner kan orsaka för låga nivåer. Vid sjukdom och intag av mediciner bör du alltid rådgöra med din läkare innan du gör några större förändringar i din kost eller intar kosttillskott. 

Brist av B3-vitamin kan bland annat orsaka:

  • Lindrig brist kan ge nedsatt aptit, sömnlöshet och retlighet. (1)
  • Allvarlig brist kan orsaka hudsjukdomen pellagra. (2)

Kända funktioner av vitamin B3, niacin (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Vitamin B3, niacin bidrar till normal energiomsättning.
  • Vitamin B3, niacin bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • Vitamin B3, niacin bidrar till att bibehålla normal hud.
  • Vitamin B3, niacin bidrar till att bibehålla normala slemhinnor.
  • Vitamin B3, niacin bidrar till normal psykologisk funktion.
  • Vitamin B3, niacin bidrar till att minska trötthet och utmattning.

Exempel på livsmedel rika på vitamin B3, niacin:

  • Vetekli
  • Jordnötter
  • Spannmål
  • Kyckling
  • Fisk
  • Kött

Exempel på bra kosttillskott med B3-vitamin:

 

Fler kosttillskott med B3-vitamin hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor:171-179 , ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket – https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/niacin

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close