Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Kalcium D-glukarat

Kalcium D-glukarat och dess metaboliter är kraftfulla förhindrare av beta-glukuronidas och bidrar till effektivare avgiftning av miljögifter i kroppen. Det är därför viktigt att vi får i oss tillräckligt med Kalcium D-glukarat genom kosten.

Kalcium D-glukarat i kosten

Kort om Kalcium D-glukarat

Glukarinsyrans kalciumsalt är en substans som tillverkas naturligt hos alla däggdjur, inklusive människan. Glukarinsyra finns även i många vegetabilier. Kalcium D-glukarat räknas inte som ett essentiellt näringsämne, men tillverkas endast i små mängder hos människan och därför är det viktigt att få i sig det via kosten. Kalcium D-glukarat har en avgiftande funktion vilket främst beror på dess förmåga att öka glukoronidering och utsöndring av potentiellt giftiga ämnen. Kalcium D-glukarat och dess metaboliter är kraftfulla förhindrare av beta-glukuronidas. Dessa ämnen bidrar vid avgiftning genom att förhindra återupptag av hormoner och toxiner.

Bästa kostkällorna för Kalcium D-glukarat är:

  • Grapefrukt
  • Äpple
  • Aprikoser
  • Körsbär
  • Brysselkålgroddar
  • Alfalfagroddar
  • Rå brysselkål
  • Rå Broccoli

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close