Leucin, L-leucin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svenskt kosttillskott –

Leucin är en essentiell aminosyra som tillhör de grenade aminosyrorna (BCAA). Det är en av de 20 aminosyror som bygger upp protein. Som tillskott finns leucin som isolerad aminosyra och ingår även i BCAA-tillskott tillsammans med övriga grenade aminosyror. Inom gymvärlden är BCAA ett mycket populärt tillskott för att öka uthållighet och muskeltillväxt. 

Aminosyran Leucin i kroppen

Funktion av Leucin i kroppen

Leucin är involverad i utveckling och reparation av energireglering och muskler tillsammans med de andra grenade aminosyrorna Isoleucin och valin. Behovet av grenade aminosyror ökar därför efter trauman och operationer. Precis som Isoleucin är leucin involverad i blodsockerregleringen, vilket har betydelse för normal insulinproduktion och blodsockerkontroll.

Leucin och BCAA vid träning

Leucin är en aminosyra som har mycket stor betydelse för muskeltillväxt, eftersom den bidrar till proteinsyntesens start som är en nödvändig process för muskeltillväxt. L-leucin är därför oftast den aminosyra som det finns mest av i BCAA-tillskott. Leucin verkar även kunna fungera likt en indikator för hur mycket av samtliga aminosyror som finns fritt i kroppen. Höga halter av leucin i blodet indikerar att det finns gott om aminosyror och bidrar till att de muskeluppbyggande processerna kan starta.

De andra grenade aminosyrorna L-valin och L-isoleucin spelar båda en roll för proteinsyntesen, men valin är mest känd för att öka den mentala prestationen, vilket bidrar till bättre träningsmotivation. Tillsammans agerar de alla tre som en energikälla för ökad uthållighet och muskeltillväxt. Aerobisk och icke aerobisk träning, styrketräning och andra fysiskt ansträngande motionsformer kräver mer  grenkedjade aminosyror. Det gör BCAA till ett mycket populärt träningstillskott.

Exempel på livsmedel som innehåller leucin:

  • Nötkött
  • Vilt
  • Fläsk
  • Kyckling
  • Lever
  • Fisk
  • Ägg
  • Mjölk, Keso
  • Kelp
  • Spirulina
  • Råg
  • Cashewnötter
  • Mandlar
  • Pumpakärnor
  • Sesamfrön
  • Kikärtor
  • Linser

 

Exempel på kosttillskott som innehåller leucin:

 

Fler kosttillskott hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close