Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Stress

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost och Werlabs – 

Stress är en naturlig del av livet och alla går vi igenom dagar då vi upplever extra hög stressbelastning. När man är i balans är den kortvariga och tillfälliga stressen inte farlig, utan till och med nödvändig och gör så att man kan prestera bättre. Det är när man är i obalans eller vid långvarig stress som den kan göra oss sjuka. På den här sidan kan du läsa om tips för naturlig stresshantering och vad som händer i kroppen vid stress.

Naturlig stresshantering

Kroppens stressreaktioner

Stress är en fysiologisk-hormonell anpassningsreaktion i kroppen som kan utlösas av både fysiska och mentala påfrestningar. En stressreaktion är en viktig överlevnadsmekanism för människan. Det är ett alarmsystem som förbereder personen för eventuella faror att ta ställning till (fight or flight, dvs. fly faran eller bemöta den). Vid en stressreaktion höjs blodtrycket, musklerna blir mer spända, pulsen ökar och andningen blir häftigare. Detta beror på att stresshormoner, bland annat kortisol, adrenalin och noradrenalin utsöndras i blodet. Stress kan vara både positiv (eustress) och negativ (dystress) och skillnaden ligger i hur vi upplever den och lyckas hantera situationen. Långvarig negativ stress kan vara förödande för vår hälsa. Stress brukar delas in i en 3-fasreaktion som kallas det generaliserade anpassningssyndromet (GAS).

Fas 1:

Fas 1 brukar vara en kortvarig reaktion. Kroppens försvarskraft mobiliseras och man reagerar chockartat, bland annat genom ökad adrenalinproduktion.

Fas 2:

Denna fas kallas även motståndsfasen. Hypofysen producerar här stresshormonet ACTH som stimulerar sekretionen av glukokortikoider från binjurebarken som hjälper kroppen att hantera stressen. Våra sinnen skärps och den metaboliska hastigheten ökar för att man ska kunna prestera bättre. Man reagerar oftast snabbt och kraftfullt, vilket gör det möjligt för kroppen att överleva under den förlängda perioden av svår stress. Hur länge kroppen klarar av detta varierar från person till person. Om man lyckas bemästra stressituationen blir hormonproduktionen därefter normal igen och om inte så fortsätter överproduktionen tills hypofysen inte längre klarar av att producera mer ACTH och kroppen hamnar i stressfas 3.

Fas 3:

I tredje fasen bryter kroppens stressförvar samman och man hamnar i ett utmattningstillstånd, med skadliga konsekvenser för kroppen. Det är det vi ofta kallar för att man blir utbränd. Kroppen kan inte längre producera tillräckligt med hormoner och energi för att klara de dagliga rutinerna. Stress, mentala- och känslomässiga spänningar kan bidra till många sjukdomstillstånd. Alla akuta, degenerativa- , kroniska- , autoimmuna- och infektionssjukdomar påverkas av mentala och känslomässiga tillstånd. När detta händer är det viktigt att man verkligen fokuserar djupare på stresshantering. Det innebär förändringar i livsstilen som bland annat inkluderar mycket vila, åtgärda näringsbrister som är vanligt vid hög stress och stödja kroppens försvar mot stress.

Tips för stresshantering

Hitta en balans i vardagen – Försök att hitta en balans mellan familj, arbete och fritid som passar dig. Planera inte in mer än du känner att du klarar av och försök att eliminera sånt som stressar dig. Omge dig med människor som får dig att må bra och som bryr sig om dig och gör dig av med negativa människor och energitjuvar.

Lär dig konsten att prioritera – Genom att lära dig prioritera så kommer en stor del av din stress att minska. Du behöver inse att allt inte behöver göras just nu. Skapa en tydlig prioritetslista med det viktigaste projektet först. Ta hand om saker allt eftersom det dyker upp, eller prioritera det som är viktigast. Om din arbetsbörda blir för stor, våga be om hjälp. Lär dig även att säga ifrån om för mycket jobb läggs över på dig.

Eliminera negativa tankemönster – När man upplever mycket negativ stress, så blir tankarna ofta därefter. Försök att jobba bort negativa tankar och fokusera på det positiva. Andas djupt och lugnt, släpp den negativa känslan och tanken och tänk på något roligt och positivt istället. Gör det varje gång en dålig tanke kommer och du ska se att de negativa kommer att komma allt mer sällan.

Analysera ditt stressmönster – Lär känna dig själv och dina reaktioner. Under vilka situationer känner du dig mest stressad? Vad är det som får just dom situationerna att påverka dig så stark? Vad kan du själv göra för att förändra det?

Lär dig andas rätt – Rätt andning är väldigt viktigt både för den fysiska och mentala hälsan. Det hjälper oss att få mer energi, hantera stress, rätta till obalanser och spänningar. Vi behöver även tillräckligt med syre för att hjärnan och alla våra kroppsfunktioner ska fungera optimalt.

Var fysiskt aktiv – Det är välkänt att fysisk aktivitet motverkar stress och reducerar spänningar i kroppen. Försök att avsätta en stund varje dag. Gå ut och promenera, jogga eller gå till gymmet. Hitta en fysisk aktivitet som passar dig och variera gärna mellan olika motionsformer.

Lägg fokus på kost och näring – Ät en ren, näringstät och varierad kost. Ät dina måltider i en lugn och avslappnad miljö och ta dig tid att njuta av maten. Vid stress förbrukar kroppen mer av vissa näringsämnen, vilket sätter kroppen ur balans ytterligare. B-vitaminer och vissa mineraler som magnesium har t.ex stor betydelse här. Ett kosttillskott anpassat för stress kan då vara ett bra komplement till en annars välbalanserad kost. Längre ner hittar du kosttillskott speciellt anpassade vid stress som B-komplex, magnesium, adaptogena örter, grönt te-extrakt och binjureextrakt.

Var noga med återhämtning och vila – Glöm inte att ge din hjärna välbehövlig vila! Det kan vara svårt att fokusera när hjärnan går på högvarv. Mental träning och avslappning är en mycket viktig del av stresshantering. Lär dig att ta tid att koppla bort från alla ”måsten” och låt tankarna gå till något som får dig skratta och må bra. Det kommer sedan kännas mycket lättare att hantera allt. Det som innan kändes tufft att ta tag i, kanske inte var så svårt ändå. Se även till att du får tillräckligt med sömn och gör det till en av dina främsta prioriteringar.

Näringsämnen som stödjer kroppen vid stress:

  • Vitaminer:  B-komplex, B1, B5, C
  • Mineraler:  Ca, Mg, Zn
  • Aminosyror: L-theanin, L-tyrosin, L-glutamin
  • Naturmedicin/örter:  Chisandra, Havrefrö, Rosenrot, Rysk rot, Ashwagandha, Suma piffafia

(Dom näringsämnen som är markerade har starkast verkan)

Magnesium

Den livsviktiga mineralen magnesium har en stor betydelse för en mängd viktiga kroppsprocesser och inte minst för att stödja kroppen vid stress. Denna antistress mineralen minskar trötthet och utmattning och hjälper oss att slappna av. Magnesium har även en stor betydelse för nervsystemets normala funktion och minskar frisättningen av stresshormoner i kroppen.

B-vitaminer

Att B-vitaminerna har en stor betydelse vid stress har varit känt relativt länge. Kroppen förbrukar dom då snabbare och behovet ökar. Samtidigt har de förmågan att förbättra kroppens motståndskraft mot stress.

Grönt te extrakt och l-theanin

Det finns en mängd studier som visar att grönt te och dess rika innehåll av aminosyran L-theanin kan bidra till ökat lugn och avslappning och därmed vara hjälpsamt vid stresshantering. För bästa effekt vid stresshantering bör det därför intas i mer koncentrerad form så som grönt te-extrakt eller l-theanin i form av kosttillskott.

Adaptogena örter

Adaptogener är en kategori som inkluderar en grupp örter som allmänt stärker kroppen så att den kan klara av olika stressfaktorer och yttre angrepp. Det förhindrar kroppen att komma till ett utmattningstillstånd som ofta är följden efter långa perioder av fysisk-, psykisk- eller emotionell stress. Exempel på adaptogena örter är rosenrot, rysk rot, schisandra och ashwagandha.

Binjureextrakt

Våra binjurar sitter i anslutning till njurarna och ansvarar för produktionen av flera hormoner som i sin tur spelar roll för stresshantering och kroppens förmåga att gå från vilande tillstånd till vakenhet. Eftersom binjureextrakt stödjer binjurarnas funktion kan det vara effektivt vid stresshantering.

Om man verkligen vill få en bättre insyn om hur det står till med näringsbalansen i kroppen så kan man göra en blodanalys för olika värden. Ett tillförlitligt företag att vända sig till är Werlabs.

 

Fler produkter för naturlig stresshantering hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, Sida: 693, ISBN: 91-631-7910-5       

(2) Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, Sidor: 152-159, 173, 315, ISBN: 91-534-2085-3

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close