Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

B5 vitamin – Pantotensyra

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Pantotensyra, vitamin B5 är en vattenlöslig vitamin som finns i alla kroppens celler som en beståndsdel i det viktiga co-enzymet A (CoA). Pantotensyra stödjer kroppens funktion att frigöra energi från kolhydrater, fett och protein och har därmed en stor betydelse för vår ämnesomsättning. 

B5 vitamin – Pantotensyra i kosten och som kosttillskott

Funktion av vitamin B5, pantotensyra i kroppen

Pantotensyra som även kallas vitamin B5 är en vattenlöslig vitamin som nämnt ovan är viktig för kroppens förbränning och energiomsättning av kolhydrater, protein och fett. Vitaminet har även en betydelse för vår mentala prestationsförmåga och bidrar till att minska trötthet och utmattning. Ordet ”Pantos” kommer från grekiskan och betyder ”alla”, och pantotensyra återfinns mycket riktigt i alla kroppen celler.

Pantotensyra bidrar till normal syntes och omsättning av steroidhormoner, D-vitamin och vissa neurotransmittorer så som acetylkolin som bland annat har en betydande roll för ett normalt fungerande nervsystem och muskler. Pantotensyra används även för att stödja normalt hår, hud och naglar.

Toxicitet av vitamin B5

Vitamin B5 är en vattenlöslig vitamin, vilket betyder att den inte lagras i kroppen utan överskottet försvinner ut med urinen. Det finns inga kända biverkningar av att inta höga doser pantotensyra.

Kända funktioner av vitamin B5, pantotensyra (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Vitamin B5, Pantotensyra bidrar till normal energiomsättning.
  • Vitamin B5, Pantotensyra bidrar till normal mental prestationsförmåga.
  • Vitamin B5, Pantotensyra bidrar till att minska trötthet och utmattning.
  • Vitamin B5, Pantotensyra bidrar till normal syntes och omsättning av steroidhormoner, vitamin D och vissa neurotransmittorer.

Livsmedel som är rika på pantotensyra:

  • Baljväxter
  • Fullkornsprodukter
  • Kött

Exempel på bra kosttillskott med B5-vitamin:

 

Fler kosttillskott med B5-vitamin hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor:171-179 , ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket – https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/pantotensyra

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close