Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Serin, L-serin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svenskt kosttillskott –

Serin är en icke essentiell aminosyra, en hydroxiaminosyra som är mycket aktiv i kroppen. L-serin finns inte att köpa som isolerad aminosyra i Sverige, men ingår i kombination med andra aminosyror i vissa aminosyrekomplex. Exempel på ett sådant tillskott ser du här nedan.

Funktion och egenskaper av aminosyran serin i kroppen och som kosttillskott

Egenskaper och funktion av aminosyran serin

Serin samarbetar med homocystein som kommer från metionin, i tillverkningen av cystein. När serin metaboliseras producerar den kolin och fosfatlipider (som har betydelse för hjärnans funktion), samt etanolamin och sarkosin som alla är viktiga för bildandet av neurotransmittorer och för cellmembranens stabilitet.

Serin är en aminosyra som är närvarande i de myelinskidor som täcker nerverna som är lokaliserade i hjärnan. Utan tillräckligt med serin blir dessa tunna eller försvinner helt, vilket leder till att nerverna inte kan sända ut signaler till andra delar av kroppen.

Serin stimulerar syntesen av glukos (blodsocker) i levern och tillsammans med alanin och glycin hjälper den till att stabilisera blodsockret. Av den anledningen hjälper proteinrika livsmedel som innehåller serin till att stabilisera svävningar i blodsockret efter en måltid. Aminosyran glycin som finns i proteinrik föda kan i kroppen omvandlas till serin.

Exempel på livsmedel som innehåller serin:

  • Kött
  • Mejeriprodukter
  • Cashewnötter, mandel, jordnötter
  • Sesamfrön
  • Sojabönor

 

Exempel på kosttillskott med serin:

Fler kosttillskott hittar du här

 

Källor och Referenser:

Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sida: 478, ISBN: 91-631-7910-5.

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close