Reflux (halsbränna – sura uppstötningar)

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Reflux orsakar obehag som halsbränna och sura uppstötningar. Vid återkommande och långvariga problem kan det ge upphov till inflammation och permanenta skador på matstrupens slemhinna. På denna sidan kan du läsa mer om reflux, samt vilka åtgärder du kan ta för att förbättra tillståndet.

 

Naturlig hjälp vid reflux halsbränna, sura uppstötningar

Vad är reflux?

Reflux är kort för Gastroesofageal refluxsjukdom eller magsaftsreflux och betyder återflöde. Det innebär att magsaft kommer upp i matstrupen och orsakar obehag som halsbränna och sura uppstötningar. De flesta människor har upplevt det någon gång, men kroniska besvär kan uppkomma när den övre magmunnen inte håller tätt, vilket innebär att det ofta eller dagligen släppas igenom en del magsaft från magsäcken upp till matstrupen. Dessa störningar i magsäckens rörelsemönster hänger även ofta ihop med störningar i resten av tarmsystemet. Halsbränna och sura uppstötningar är t.ex vanliga problem vid IBS och andra tarmrelaterade sjukdomar. Vid återkommande besvär kan magsyran förstöra matstrupens slemhinnan och orsaka inflammation.

Halsbränna och sura uppstötningar är ett vanligt besvär hos gravida och magsaftsreflux är lika vanligt hos män som hos icke gravida kvinnor. Det är väldigt individuellt hur ofta besvären uppstår. En del har bara symtom ibland, men det är inte ovanligt med besvär varje vecka eller till och med varje dag. Uppskattningsvis har en femtedel av befolkningen i Sverige återkommande symtom och ungefär var tionde svensk har besvär dagligen.

Orsaker till reflux, halsbränna och sura uppstötningar

För mycket magsyra – En vanlig uppfattning är att magsyra läcker upp när man har för mycket magsyra i magen, men det är mer vanligt att problemet tvärtom uppstår på grund av att det finns för lite magsyra eller på andra orsaker. Att ta läkemedel som dämpar produktionen av magsyra kan då ställa till med större problem eftersom magsyran behövs för att vi ska kunna smälta maten.

För lite magsyra – Vi behöver tillräckligt med magsyra för att vi ska kunna bryta ner maten och för att ta död på parasiter och bakterier som finns i den. För lite magsyra kan därmed leda till dålig matsmältning och att parasiter och dåliga bakterier ställer till med problem. Idag vet man som nämnt ovan att det är vanligare att halsbränna och sura uppstötningar beror på för lite magsyra än för mycket. När man inte kan smälta maten ordentligt, resulterar det i att den osmälta maten åker upp och ner som på en idisslande ko som gör att magsyra läcker upp i matstrupen.

Diafragmabråck – Reflux kan orsakas av diafragmabråck, vilket innebär att slitsen, genom vilken matstrupen passerar diafragman (mellangärdesmuskeln), blivit för vid. Magsäckens övre del glider då upp i brösthålan, vilket gör det svårare för magmunnen att hålla tätt mellan magsäcken och matstrupen och magsyran kan då lättare läcka upp och irritera. Besvär med diafragmabråck och reflux kan vara ärftligt.

Symtom vid reflux

De typiska symtomen vid reflux visar sig som en smärtande, brännande eller svidande känsla bakom bröstbenet, halsbränna och sura uppstötningar. Besvären kommer ofta efter en större måltid eller när man dricker alkohol. Rökning, snus och vissa mediciner kan också orsaka besvär. Det kan även uppstå problem när man går och lägger sig med en full magsäck, när man böjer sig framåt eller när man lyfter tungt och vid träning.

Inflammation i matstrupen

Vid långvariga besvär med reflux kan man drabbas av inflammation i matstrupen. Det kan leda till bestående skador som ibland kan göra så att man får svårt att svälja maten. Inflammationen kan även orsakas av andra anledningar som att man svalt en för stor matbit som fastnat, infektion, vissa läkemedel, allergi eller frätande ämnen som man råkat svälja.

Åtgärder vid reflux – halsbränna och sura uppstötningar

  • Undvik stora måltider på kvällen.
  • Ät eller drick inte senare än tre timmar innan du går till sängs.
  • Sov högre upp med huvudet.
  • Vid övervikt bör man gå ner i vikt eftersom det minskar trycket inne i buken och därmed kan även refluxbesvären minskas.
  • Undvik tunga lyft och framåtböjningar.
  • Avstå från rökning och snus eftersom nikotin hämmar funktionen av stängningsmuskeln som finns mellan magsäck och matstrupe.
  • Var försiktig med alkohol, kaffe, choklad och pepparmynta, eftersom även det kan hämma stängningsmuskelns funktion.
  • Ät fiberrik mat.
  • Uteslut kolhydrater som jäser lätt i magen eftersom det kan ge extra gaser. I sin tur kan det öka buktrycket och förvärra halsbrännan. Att äta en låg FODMAP-kost kan därmed vara att föredra.
  • Undvik fet och kryddstark mat.
  • Drick tillräckligt med vatten under dagen och drick vatten vid sura uppstötningar och halsbränna för att späda ut och skölja ner magsyran som läckt upp.
  • En del läkemedel kan förvärra symtomen. Rådgör med din läkare om du intar någon medicin.

Naturliga medel och huskurer

Bikarbonat – Blanda 1/2 tesked bikarbonat i 2 dl vatten och drick så fort du känner av problem. Undvik dock helst att dricka bikarbonat strax innan eller till måltid, eftersom matsmältningen är beroende av den sura magsyran.

Äppelcidervinäger – En traditionell huskur vid sura uppstötningar och halsbränna är att blanda 1 msk äppelcidervinäger med lite vatten och dricka ca 15 min innan måltid. Den äppelcidervinäger som du vill använda är ofiltrerad, ouppvärmd, opastöriserad och som innehåller ”mamman” som t.ex Bragg äppelcidervinäger.

Ingefära – Ett välbeprövat medel mot halsbränna, för att lugna magen, hjälpa matsmältningen och vid illamående och åksjuka är ingefära. Använd i maten eller drick te med ingefära. Det finns även ren ekologisk ingefära i kapslar för den som föredrar det.

Kamomill te – Något som länge använts för att lugna magen och neutralisera magsyra är kamomill te. Drick under dagen vid behov eller på kvällen för att minska risken att du får refluxbesvär när du ska sova.

Gurkmeja – En ört som fått mycket uppmärksamhet för att vara en kraftig antioxidant och fungera antiinflammatoriskt är gurkmeja. Gurkmeja extrakt kan även vara värdefull för att stödja matsmältningen och kan vara värd att prova för att minska besvär som halsbränna och sura uppstötningar.

Aloe Vera – I över 5000 år har aloe vera använts för sina läkande egenskaper både invärtes och utvärtes. Traditionellt används aloe vera bland annat för en välfungerande mage och kan vara effektivt för att lindra uppblåsthet och irritation i halsstrupen och vid halsbränna. Börja med en liten dos aloe vera juice och öka gradvis till ca 50 ml per dag.

Kiselgel – Tillskottet Silicea mag-tarmgel är en trögflytande gel som består av finfördelat mineraliskt kisel, syre och vatten. Den är 100 procent naturlig och gör ett bra jobb för att skydda mag-tarmslemhinnan. Kiselgelen har en kraftig bindningsförmåga som gör att gaser och främmande substanser absorberas, vilket även kan lindra halsbränna, sura uppstötningar och andra mag-tarmrelaterade problem.

Gastrosan – Ett traditionellt naturläkemedel vid halsbränna och sura uppstötningar som kan användas för att förebygga och lindra besvär är Gastrosan. Produken innehåller en kombination utav magnesium, kalcium, kanelolja och eukalyptusolja.

Svenskdroppar – Om refluxbesvären beror på för lite magsyra som ofta är fallet, kan intag av bitterörter så som Svenskdroppar innan måltiderna hjälpa till att stimulera produktionen av magsyra. Det bidrar till en bättre matsmältning och kan hjälpa mot halsbränna och sura uppstötningar om problemet är för lite magsyra.

Enzymer – Matenzymer och matsmältningsenzymer behövs i tillräckliga mängder för att vi ska kunna smälta maten effektivt och för att tarmen ska kunna ta upp näringen. Ett tillskott av enzymer kan därför många gånger bidra till en bättre fungerande mage och tarm och på så sätt minska problem med halsbränna och sura uppstötningar.

Om du tar till åtgärderna som nämnts ovan och provar några av de naturliga medlen eller huskurerna, så finns det en god chans att dina besvär kopplat till reflux kan minska markant. Vilka huskurer som fungerar bäst är väldigt individuellt, så man får helt enkelt prova sig fram.

 

Relaterade inlägg:

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close