Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

B6-vitamin – Pyridoxin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Vitamin B6, Pyridoxin är en vattenlöslig vitamin. Den hjälper till vid bildandet av röda blodkroppar, medverkar vid hormonregleringen och bidrar till normalt fungerande immunförsvar. Det är även en viktig komponent för nervsystemet, den psykologiska funktionen och bidrar till minskad trötthet och utmattning.

B6-vitamin, Pyridoxin i kosten och som kosttillskott

Funktion av vitamin B6, Pyridoxin i kroppen

Vitamin B6, pyridoxin bidrar till en mängd viktiga kroppsfunktioner. Vitaminet hjälper till vid bildandet av röda blodkroppar och medverkar vid hormonregleringen. Det är även en viktig komponent för nervsystemets normala funktion och immunförsvaret. Vitamin B6 stödjer normal psykologisk funktion och bidrar till minskad trötthet och utmattning. Ämnet har betydelse för en normal glykogen- och proteinomsättning, så om man äter en proteinrik kost, så kan det medföra ett ökat behov av vitamin B6.

Pyridoxin finns i 3 former:

  • Pyridoxin
  • Pyridoxal-fosfat ( PLP )
  • Pyridoxamin-fosfat ( PMP )

Alla former är lika effektiva med förutsättning att det finns tillräckliga nivåer av zink i kroppen.

Brist på vitamin B6

Brist på vitamin B6 kan bland annat ge hudförändringar runt mun, ögon och näsa. Andra bristsymtom kan vara kramper och blodbrist (anemi) (2).

Kända funktioner av vitamin B6, Pyridoxin (EFSA)

  • Vitamin B6, Pyridoxin bidrar till normal energiomsättning
  • Vitamin B6, Pyridoxin bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • Vitamin B6, Pyridoxin bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • Vitamin B6, Pyridoxin bidrar till att minska trötthet och utmattning.
  • Vitamin B6, Pyridoxin bidrar till att reglera hormonaktiviteten.
  • Vitamin B6, Pyridoxin bidrar till normal bildning av röda blodkroppar.
  • Vitamin B6, Pyridoxin bidrar till normal psykologisk funktion.
  • Vitamin B6, Pyridoxin bidrar till normal protein- och glykogenomsättning.
  • Vitamin B6, Pyridoxin bidrar till normal cysteinsyntes
  • Vitamin B6, Pyridoxin bidrar till normal homocysteinomsättning.

Livsmedel som är rika på vitamin B6:

  • Kött
  • Fågel
  • Ägg
  • Mjölkprodukter
  • Potatis
  • Spannmål
  • Bär
  • Baljväxter
  • Gröna bladgrönsaker
  • Frukt
  • Mandel
  • Vetegroddar
  • Sesamfrön

Exempel på bra kosttillskott med B6-vitamin:

 

Fler kosttillskott med B6-vitamin hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket – https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-b6

 

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close