Coenzym Q10, ubikinon, Q-vitamin

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Coenzym Q10 fungerar som en energigivande antioxidant. Det är ett fettlösligt vitaminliknande ämne som behövs för att bilda energi i mitokondrierna. Med åldern sjunker kroppens egen produktion och låga nivåer kan bland annat ge energibrist och påskynda åldrandet. 

Coenzym Q10 funktion i kroppen och som kosttillskott

Funktion i kroppen av Coenzym Q10

Coenzym Q10 kallas även för ubikinon och Q-vitamin. Det är en aktiv enzym som finns överallt i naturen. Coenzym Q10 finns också i all kroppsvävnad, men är mest koncentrerad i hjärta, lever, immunförsvarets celler och organ som kräver mycket energi. Det finns coenzym Q-varianter från Q-Q10, men hos människan finns enbart Q10, eftersom de andra varianterna är för svaga för att skapa optimal energi hos människan.

Coenzym Q10 syntetiseras i kroppen från aminosyrorna tyrosin och fenylalanin, samt vitaminerna E, B1, B6 och folsyra. Q10 kallas också ubikinon eftersom ämnet är allmänt förekommande i kroppen. Den naturliga produktionen av Q10 minskar med åren. Den är som högst vid 20 års ålder, och när vi når 80 år har produktionen minskat med cirka 50 %. Vid sjukdom eller intag av läkemedel kan den vara ännu lägre.

Q10 fungerar som en antioxidant och hjälper till att skydda cellerna från oxidativ stress. Oxidativ stress är en naturlig process i kroppen som ökar vid till exempel stress, dålig kost, rökning, solexponering och stress, som medför att kroppens celler åldras i förtid. Antioxidanter hjälper till att motverka denna process. Q10 bidrar även till en normal energiomsättning i musklerna och motverkar oxidation av kolesterol.

Betydelsen av Q10 för hjärta och kärl

Hjärtat är den muskel i kroppen som utnyttjar mest energi och studier har visat att personer med kardiovaskulära sjukdomar ofta har stor brist på Q10 (1). Människor med hjärtproblem får dessutom ofta kolesterolsänkande läkemedel (statiner) som blockerar både bildandet av kolesterol och Q10. Behandling med statiner kan ge symtom som utmattning, trötthet, försämrat minne och muskelvärk m.m. Vid intag av statiner bör man därför rådgöra med sin läkare innan man kompletterar med Q10.

Forskning har visat att tillskott av Q10 reducerar frekvensen av hjärtmuskelskador efter en hjärtattack samtidigt som det skyddar hjärtat mot framtida skador. Vid en placebokontrollerad svensk studie där 443 personer deltog, visade det sig att intag av 200 mg Q10 och 200 µg Selen under 5 års tid ledde till signifikant lägre dödlighet i hjärt-kärlsjukdom (2).

Q10 vid utmattning och depression

Man har sett att personer med kroniskt trötthetssyndrom har ofta mycket lägre nivåer av Q10 än friska personer. Ju lägre nivåer av Q10 desto svårare symtom. Då kan Q10 ge en bra effekt genom att motverka inflammation och oxidativ stress som är vanligt vid depression och utmattning.

Studier har även visat att Q10 har en stor betydelse för immunförsvaret (4), att det kan förbättra blodtrycket och blodsockervärdena hos diabetiker (5). Man har även sett att Q10 många gånger kan vara effektivt för att minska migränattacker (6).

Kända funktioner av Q10 (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Coenzym Q10 kan medverka till att upprätthålla en normal blodkärlsfunktion.
  • Coenzym Q10 är en antioxidant som skyddar kroppens celler.

Exempel på livsmedel som innehåller Coenzym Q10:

  • Rapsolja
  • Nötter och frön
  • Makrill
  • Sardiner

Exempel på kosttillskott med Q10:

 

Fler kosttillskott av Q10 hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, 535-540, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Studie: Alehagen U et. al. Cardiovascular mortality andN-terminal-proBNP reduced after combined selenium and coenzyme Q10 supplementation: A 5-year prospective randomized double-blind placebo-controlled trial among elderly Swedish citizens.

(3) Coenzyme Q10 as a treatment for fatigue and depression in multiple sclerosis patients: A double blind randomized clinical trial. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25603363

(4) Q10 och immunförsvaret: Folkers, K., “Biomedieal and clinical Aspects of Coenzyme Q10.” Elvsevier Science Publ. London. England. 1991:513-520.

(5) CoQ10 förbättrar blodtrycket och blodsockervärden hos diabetiker: Hodgson, JM., Watts, GF., Playford, DA., Burke, V., Croft, KD. “Coenzyme Q10 improves blood pressure and glycaemic control: a controlled trial in subjects with type 2 diabetes”.  Eur J Clin Nutr. 2002 Nov;56(11):1137-42

(6) CoQ10 minskar migrän attacker: Sandor, PS, Di Clemente, L, et al, “Efficacy of coenzyme Q10 in migraine prophylaxis: a randomized cotrolled trial”.

 

Relaterade inlägg:

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close