PABA (Paraaminobensoesyra, vitamin Bx)

PABA är ett vitaminliknande ämne som ibland kallas för vitamin Bx. Precis som B-vitaminerna ingår PABA i ämnesomsättningen, där det främst bidrar till proteinomsättningen. PABA bidrar även till en normal blodbildning samt till upptaget av folsyra och B5-vitamin. PABA ingår ofta i B-vitaminkomplex och en bra källa är öljäst. Klicka här för att läsa mer om PABA
[cf]solgar paba[/cf] [cf]holistc b[/cf] [cf]öljäst[/cf]

Fler produkter hittar du här

Funktion i kroppen av PABA

PABA, eller Paraaminobensoesyra även kallat vitamin Bx är ett vitaminliknande ämne som inte alltid får vitaminstatus. PABA ingår främst i proteinomsättningen, precis som andra B-vitaminer. Dessutom hjälper det till vid bildningen av röda blodkroppar och stödjer tarmfloran där det bildas folsyra. Upptaget av protein, vitamin B5 och folsyra förbättras med närvaro av PABA. Det brukar ingå i B-komplex och många kosttillskott utformade för hud och hår. En bra källa för PABA är öljäst.

Egenskaper och funktion av PABA är bl.a:

  • Stödjer tarmfloran och bilda folsyra.
  • Bidrar till vid bildning av röda blodkroppar.
  • Stödjer proteinomsättningen.
  • Stödjer den mentala hälsan.
  • Bidrar till friskt hår, hud och naglar.

Exempel på livsmedel som innehåller PABA:

  • Solrosfrön
  • Vetegroddar
  • Ägg
  • Lever

Relaterade inlägg:

 

[cf]Källor[/cf]

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close