Passion för hälsa Blogg

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Kalcium ( Ca )

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Kalcium är ett livsnödvändigt grundämne och det mest förekommande mineralet i kroppen. Kalcium behövs för ett starkt skelett, starka tänder och för musklernas funktion. Det har även betydelse för nervsystemets funktion, matsmältningen och energiomsättningen.

Mineralen kalcium i kosten och i kosttillskott

Funktion av kalcium i kroppen

Kroppen består av cirka 1-2 procent kalcium och av det finns 99 procent lagrat i ben och tänder. Kalcium behövs bland annat för att bibehålla normal benstomme, starka tänder och bra muskelfunktion. Kalcium behövs även för energiomsättningen, nervsystemet, matsmältningsenzymerna och för blodkoagulationen.

I kroppen samverkar kalcium med magnesium och fosfor för att bilda starka tänder och skelett. Magnesium, D-vitamin och C-vitamin främjar kalciumupptaget. Även kisel behövs för inlagringen av kalcium i kroppen och K-vitamin hjälper till att binda kalcium i skelettet. Kalcium bidrar till musklernas förmåga till kontraktion och magnesium bidrar till dess förmåga till avslappning. Det är därför viktigt att det finns en bra balans mellan kalcium och magnesium i kroppen.

Brist på kalcium

Brist på kalcium kan orsaka tillväxthämning och osteoporos.

Kända funktioner av kalcium (Godkända hälsopåståenden av EFSA):

  • Kalcium behövs för att bibehålla normal benstomme.
  • Kalcium behövs för att bibehålla normala tänder.
  • Kalcium bidrar till normal muskelfunktion.
  • Kalcium bidrar till normal energiomsättning.
  • Kalcium bidrar till normal blodkoagulation.
  • Kalcium bidrar till normal neurotransmission.
  • Kalcium bidrar till matsmältningsenzymernas normala funktion.
  • Kalcium har en roll i celldelningsprocessen och cellspecialiseringsprocessen.

Exempel på livsmedel som innehåller kalcium:

  • Mjölkprodukter
  • Mandelmjölk, nöt- och frömjölk
  • Grönkål
  • Spenat
  • Alger
  • Chiafrön
  • Sesamfrön
  • Hasselnötter
  • Sötmandel
  • Solrosfrön

Exempel på kosttillskott av kalcium:

 

Fler kosttillskott av kalcium hittar du här

 

Källor och referenser:

(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/kalcium

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close