Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Karnitin, Acetyl-l-karnitin (ALC, ALCAR)

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk kosttillskott –

Den icke essentiella aminosyran karnitin och esterformen av aminosyran, Acetyl –L-karnitin (ALC, ALCAR) är intressanta av flera anledningar. Karnitin har betydelse för fettförbränningen, vilket gör det till ett populärt tillskott för att uppnå viktminskning och bättre uthållighet vid träning. Det finns även intressant forskning som indikerar att ALC kan främja hjärnans funktion.

Funktion av aminosyran karnitin i kroppen och som kosttillskott

Funktion av karnitin och ALC i kroppen

Karnitin är en icke essentiell aminosyra som vi får i oss genom att äta proteinrika livsmedel. Den kan även bildas i kroppen genom aminosyrorna metionin och lysin när det finns tillräckligt med vitamin C, B3, B6 och järn närvarande.

Karnitin har en central roll i cellernas mitokondrier (cellernas kraftverk) där fettförbränningen sker. Det är mitokondrierna som ser till att det bildas energirika föreningar från näringsämnen till den form av energi som kroppens celler kan utnyttja. Finns det inte tillräckligt med karnitin närvarande byggs fettet upp runt cellerna istället, där det sedan har svårt att brytas ner (1). Tillräckliga mängder av karnitin kan därmed bidra till bättre fettförbränning.

ALC för att stödja hjärnfunktioner

Genom förbättrad cellenergi har man genom forskning sett att ALC har förmågan att stabilisera cellmembranens rörligheten genom reglering av sfingomyelinnivåerna. Det fungerar som en reserv av cellenergiproduktionen, vilket förebygger för mycket neuronal celldöd, samtidigt som det ökar nervtillväxtfaktorn i hjärnan (2). Ju mer vi åldras, desto mer sjunker nivåerna av ALC i hjärnan. ALC har betydelse för acetylkolinproduktionen, samt har en kolinliknade effekt och förmågan att främja hjärnfunktionen. Tillräckliga nivåer av karnitin i kroppen kan därmed förebygga hjärnskador vid stress.

I ett flertal dubbelblinda placebokontrollerade studier (1) (3) där man gav tillskott av ALC under 12 månader såg man signifikanta förbättringar av minnet. De positiva effekterna visade sig efter 3 månader och ökade med tiden. Man rapporterade inte några negativa effekter i dessa studier.

Tillskott av karnitin vid träning

För att få igång fettförbränningen under träningen så krävs det att man har tillräckligt med l-karnitin i kroppen. Hård fysisk aktivitet bidrar även till att minska nivåerna av karnitin, vilket gör att behovet ökar. Om det finns för lite karnitin närvarande så påverkar det inte bara fettförbränningen utan kan även bidra till svaga muskler, hämmad muskeluppbyggnad och minskad uthållighet. En ökad fettförbränning gör att energin räcker längre samtidigt som muskeltrötthet förebyggs. En ökad fettförbränning är med andra ord inte bara bra för den som vill gå ner i vikt, utan även för den som vill prestera bättre.

Det har även utförts forskning på hjärtinfarktspatienter som visar att karnitin har en god effekt för att minska det systoliska trycket, ge färre hjärtattacker och bättre fettsyramönster (5). Intressanta studier (4) har också gjorts som visar att karnitin skulle vara ett effektivt tillskott för barn som lider av ADHD.

Ökad risk för att utveckla brist på karnitin

Vegetarianer och speciellt veganer har ökad risk att utveckla brist på karnitin eftersom aminosyran främst förekommer i animaliska livsmedel.

Exempel på livsmedel som innehåller karnitin:

  • Kött (främst lammkött och inälvsmat)
  • Mjölkprodukter
  • Fisk
  • Fågel
  • Avokado
  • Tempeh (kaka av fermenterade sojabönor som hålls ihop av ett svampmycel)

 

Exempel på kosttillskott med karnitin/ALC:

 

Fler kosttillskott hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Polo JR. et al. ”Role of nerve growth factor in neurological disease”.

Agnoli A. et al. Senile dementias. 2nd International Symposium. Paris, Libby;1988:15-25

(3) Montgomery, SA, et al. “Meta-analysis of double blind randomized controlled clinical trials of ALC versus placebo in brainfunction”. Int Clin Psychopharmacol.2003;18:61-71 

(4) Davini, P., et al ” Controlled study on L-carnitine therapeuftic efficacy in postinfarction”. Drug Exptl Clin Res 1992; 18:355-356

(5) Van Oudheusden,LJ., Scholte, HR ” Efficacy of carnitine in the treatment of children with attention-deficit hyperactivity disorder”. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids.2002;67:33-8

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close