Karnitin, Acetyl-l-karnitin (ALC, ALCAR)

Den icke essentiella aminosyran karnitin och esterformen av aminosyran, Acetyl –L-karnitin (ALC, ALCAR) är intressanta av flera anledningar. Karnitin har betydelse för fettförbränningen, vilket gör det till ett populärt tillskott för att uppnå viktminskning och bättre uthållighet vid träning. Formen ALC har man genom forskning sett främja hjärnfunktionen och minnet. Klicka här för att läsa mer om karnitin och ALC
[cf]self alc[/cf] [cf]pro karnitin[/cf] [cf]self karnitin[/cf]

Fler kosttillskott hittar du här

Aminosyran karnitin

Funktion av karnitin och ALC i kroppen

Karnitin är en icke essentiell aminosyra som vi får i oss genom att äta proteinrika livsmedel. Den kan även bildas i kroppen genom aminosyrorna metionin och lysin när det finns tillräckligt med vitamin C, B3, B6 och järn närvarande.

Karnitin har en central roll i cellernas mitokondrier (cellernas kraftverk) där fettförbränningen sker. Det är mitokondrierna som ser till att det bildas energirika föreningar från näringsämnen till den form av energi som kroppens celler kan utnyttja. Finns det inte tillräckligt med karnitin närvarande byggs fettet upp runt cellerna istället, där det sedan har svårt att brytas ner (1). Tillräckliga mängder av karnitin kan därmed bidra till bättre fettförbränning.

ALC för att stödja hjärnfunktioner

ALC fungerar som en kraftfull antioxidant för hjärnan. Genom förbättrad cellenergi har man sett att ALC har förmågan att stabilisera cellmembranens rörligheten genom reglering av sfingomyelinnivåerna. Det fungerar som en reserv av cellenergiproduktionen, vilket förebygger för mycket neuronal celldöd, samtidigt som det ökar nervtillväxtfaktorn i hjärnan (2).

Ju mer vi åldras, desto mer sjunker nivåerna av ALC i hjärnan. ALC har betydelse för acetylkolinproduktionen, samt har en kolinliknade effekt och förmågan att optimera hjärnfunktionen. Tillräckliga nivåer kan därmed förebygga hjärnskador vid stress och hjälpa en föråldrad hjärna att fungera mer effektivt.

I ett flertal dubbelblinda placebokontrollerade studier (3) där man gav tillskott av ALC under 12 månader såg man signifikanta förbättringar av minnet. De positiva effekterna visade sig efter 3 månader och ökade med tiden. Man rapporterade inte några negativa effekter i dessa studier. Det ultimata är att börja inta tillskott i redan i universitetsålder och det kan vara essentiellt för alla över 40 år som eftersträvar en optimal hjärnfunktion och hälsa (1).

Tillskott av karnitin vid träning

För att få igång fettförbränningen under träningen så krävs det att man har tillräckligt med l-karnitin i kroppen. Hård fysisk aktivitet bidrar även till att minska nivåerna av karnitin, vilket gör att behovet ökar. Om det finns för lite karnitin närvarande så påverkar det inte bara fettförbränningen utan kan även bidra till svaga muskler, hämma muskeluppbyggnaden och minska uthålligheten. En ökad fettförbränning gör att energin räcker längre samtidigt som muskeltrötthet förebyggs. En ökad fettförbränning är med andra ord inte bara bra för den som vill gå ner i vikt, utan även för den som vill prestera bättre.

Det har även utförts forskning på hjärtinfarktspatienter som visar att karnitin har en god effekt för att minska det systoliska trycket, ge färre hjärtattacker och bättre fettsyramönster (5). Intressanta studier (4) har också gjorts som visar att karnitin skulle vara ett effektivt tillskott för barn som lider av ADHD.

Ökad risk för att utveckla brist på karnitin

Vegetarianer och speciellt veganer har ökad risk att utveckla brist på karnitin eftersom aminosyran främst förekommer i animaliska livsmedel.

Exempel på livsmedel som innehåller karnitin

  • Kött (främst lammkött och inälvsmat)
  • Mjölkprodukter
  • Fisk
  • Fågel
  • Avokado
  • Tempeh (kaka av fermenterade sojabönor som hålls ihop av ett svampmycel)

 

[cf]Källor[/cf]

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close