Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Antioxidanter

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Antioxidanter är ett samlingsnamn för en grupp ämnen som fungerar som kroppens försvar mot fria radikaler som bryter ner våra cellerna. Det är därmed viktigt att vi får i oss tillräckligt för att hålla oss friska.

Antioxidanter i maten och som kosttillskott

Funktion av antioxidanter i kroppen

Begreppet antioxidanter betecknar en grupp där många olika näringsämnen ingår. Antioxidanter har alla det gemensamma att de förhindrar bildning och skadeverkan från vissa reaktiva syre- och kväveformer. En del av de skadliga ämnena är så kallade fria radikaler. Det finns två huvudgrupper av antioxidanter: endogena antioxidanter som kroppen tillverkar själv och sen de antioxidanter som vi får i oss via kosten.

Det finns starka antioxidanter som exempelvis bioflavonoider och enzymer, och svaga som vissa vitaminer och fettsyror. Dessa antioxidanter kan inte ersätta varandra eftersom de ingår i ett mycket viktigt samarbete och måste vara i balans för att bilda ett effektiv skydd mot fria radikaler. När nivån av fria radikaler blir för hög hamnar kroppen i ett stadium som kallas för oxidativ stress. Vid fysisk och/eller psykisk stress, startas en mängd nedbrytande reaktioner i kroppen som kallas oxidationer. Om denna stress kvarstår en längre tid kan förråden av viktiga antioxidanter sjunka drastiskt. Sjukdomstillstånd som kan kopplas till övertag av fria radikaler i kroppen är många och omfattar mer eller mindre alla hälsotillstånd. Därför är det viktigt att se till att förråden av antioxidanter aldrig blir för låga.

Antioxidant-aktivitet mäts genom ORAC-värde

Ju högre ORAC-värde ju mer antioxidanter innehåller ett födoämne. ORAC står för Oxygen Radical Absorbance Capacity och är ett värde för hur mycket antioxidanter ett visst livsmedel innehåller per 100 gram. Ju högre ORAC-värde, ju bättre är livsmedlet på att motverka skador från fria radikaler och hjälpa kroppen att hålla sig frisk och inte åldras i förtid.

Exempel på livsmedel med högt ORAC-värde:

Chaga>100 000
Kakao26 000
Gojibär25 000
Granatäpple10 500
Blåbär4 500
Grönt te2 700
Spenat1 250
Rödbetor850

 

Exempel på kosttillskott med antioxidanter:

 

Fler produkter hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close