Ångest

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Ångest är en stark känsla av oro eller rädsla och en naturlig reaktion när man upplever hot eller fara. Det är något som majoriteten av oss upplevt vid ett eller flera tillfällen. Var tredje kvinna och var femte man kommer även någon gång i livet att drabbas av ångestsyndrom, vilket innebär att ångestkänslorna är mer eller mindre konstanta. På den här sidan kan du läsa mer ingående om ångest och vad du kan göra för att hjälpa dig själv till ett bättre välmående.

Naturliga tips för att bli av med ångest och oro

Vad är ångest?

Ångest är ett spänningstillstånd och en intensiv känsla av oro och rädsla om vad som kommer att hända. Man känner sig ofta maktlös och man har svårt att handskas med händelser. Vårt fysiska försvar på stress och ångest är detsamma. Vid återkommande och långvarig stress och ångest tar kroppen mycket stryk. Det påverkar speciellt hormonsystemet, immunsystemet och hjärt-kärlsystemet. När vi upplever ångest aktiveras kroppens stressförsvar och alarmreaktioner genom det autonoma nervsystemet som normalt inte går att kontrollera med enbart viljan.

Orsaker till ångest

De flesta upplever ångest någon gång i livet. En del får det bara någon enstaka gång. Andra kan känna stark ångest som är återkommande, eller ångest som håller i sig länge. Ångest kan upplevas på olika sätt för olika människor, och kan även kännas annorlunda från gång till gång.

Orsaker till ångest kan vara många och kan t.ex grunda sig i en medfödd sårbarhet, fysiologiska obalanser i hjärnans kemi, upplevelser under uppväxten, associationsinlärning och även metall- och miljöförgiftning. Det kan även bero på stor press på arbetsplatsen, hög stressnivå eller en negativ inställning till livet. Missbruk av droger eller alkohol kan vara andra orsaker. Man kan även drabbas av ångestsyndrom som är ett samlingsnamn på flera ångestsjukdomar. Till dessa räknas ​paniksyndrom, seperationsångest, agorafobi, social ångest eller social fobi, specifika fobier och generaliserat ångestsyndrom (GAD).

Symtom och hjälp vid ångest

Typiska tecken på ångest är: hjärtklappningar, tryck över bröstet, svettningar, muntorrhet, klump i halsen, spända muskler, domningar, stickningar, illamående, yrsel och andnöd. En del kan också uppleva diarré eller att man måste kissa oftare än vanligt. Vid sjuklig ångest har kroppens alarmsystem blivit överkänsligt och utlöses utan att det finns ett hot eller en verklig fara att reagera på.

Kognitiv beteendeterapi (KBT) har visat sig vara väldigt effektivt vid ångest. Lider man av svår sjuklig ångest så bör man i första hand uppsöka professionell hjälp. Lider man av mildare ångest och oro som man upplever att man själv kan hantera så finns det mycket man kan göra för att förbättra sitt välmående.

Självhjälp vid ångest och oro

Var fysiskt aktiv – Något av det bästa för att motverka stress, oro och ångest är att vara fysiskt aktiv. All typ av träning är bra för att minska stress och ångest, men löpning, yoga och promenader, gärna i skön natur kan göra underverk för välbefinnandet.

Djupandning – Genom att praktisera djupandning kan du styra kroppen mot avslappning och lugn. Det innebär att du andas med buken och tar långsamma och avslappnande andetag som underlättar kroppens avspänning. Det gör att hjärnans elektriska aktivitet förändras från de stimulerande betavågorna till de lugnande alfavågorna, vilket förändrar hjärnans uppfattning av stress och smärta så att vi blir mer toleranta.

Mental avslappning – Att vi ger oss själva tid att ladda batterierna både fysiskt och mentalt är otroligt viktigt för vår hälsa och vårt välbefinnande. Genom mental avslappning kan vi hjälpa kroppen att släppa både muskulära och mentala spänningar. Det bidrar också till bättre sömn som ger kropp och hjärna återhämtning och vila.

Lavendel – En ört som kan vara väldigt användbar vid ångest, oro, stress, depression och sömnbesvär är lavendel (5). Häll lite eterisk lavendelolja i badvattnet eller en handfull torkad lavendelblom. Du kan även massera in eterisk lavendelolja vid tinningarna, droppa ett par droppar på kudden när du ska sova eller sprida doften med hjälp av en aromalampa.

Omega 3 – Genom studier (6) har man sett att tillskott med omega-3 minskar markörer för inflammation och ångestrelaterade symtom. Omega-3 är en essentiell fettsyra, vilket betyder att vi måste få i oss den via kosten och komplettera med kosttillskott av omega-3 vid behov.

Grönt te – Det finns även en mängd studier (7) som visar att grönt te och dess rika innehåll av aminosyran L-theanin kan bidra till ökat lugn och avslappning och därmed vara hjälpsamt vid stresshantering och känslor som oro och ångest. Grönt te-extrakt kan därmed många gånger vara ett bra komplement till en annars välbalanserad kost.

GABA – GABA (gamma-aminosmörsyra) fungerar som en signalsubstans i kroppen och är delaktig i kroppens förmåga till avslappning och sömn. Vid låga nivåer av GABA i kroppen kan man därmed uppleva oroskänslor, ångest och sömnsvårigheter. Det finns kosttillskott av GABA som kan intas vid behov.

Magnesium – Den livsviktiga mineralen magnesium har en stor betydelse för en mängd viktiga kroppsprocesser. Inte minst behövs magnesium för att stödja kroppen vid stress. Denna antistress mineral minskar frisättningen av stresshormoner i kroppen, minskar trötthet och utmattning och hjälper oss att slappna av. Tillräckliga nivåer magnesium har även en stor betydelse för nervsystemets normala funktion.

B-komplex – B-vitaminer spelar en viktig roll vid stress och utmattning. Kroppen förbrukar dom då snabbare och behovet ökar. Samtidigt har de förmågan att öka kroppens motståndskraften mot stress, vilket gör det till en stor betydelse att man får i sig tillräckliga mängder genom kosten och kompletterar med ett B-komplex vid behov.

Fler produkter vid stress, oro, ångest och sömnbesvär hittar du här

 

Källor och Referenser:
(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sida: 695, ISBN: 91-631-7910-5.
(2) Näringsaspekter vid depression och ångest: http://www.medibalans.se/press/Naringsaspekter.pdf
(3) Jonsson B, Winzer R. Depression – i ett miljö-, samhälls- och evolutionsperspektiv – del 1, Medikament
2004, nr 5-6, sid 32-37; del 2, nr 7, sid 14-19.
(4) Gadamer, Hans-Georg (2011). ”Ångest och ängslan”. Den gåtfulla hälsan. Ludvika: Dualis förlag AB. Sid. 36-41. ISBN 978-91-87852-40-4
(5) Effect of lavender scent inhalation on prevention of stress, anxiety and depression in the postpartum period: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4815377/
(6) Reference:”Omega-3 supplementation lowers inflammation and anxiety in medical students: A randomized controlled trial,” Kiecolt-Glaser JK, Belury MA, et al, Brain Behav Immun, 2011 July 19; [Epub ahead of print]. (Address: Institute for Behavioral Medicine Research, Ohio State University College of Medicine, OH, USA). 
(7) Yoto, A., Motoki, M., Murao, S., & Yokogoshi, H. (2012). Effects of L-theanine or caffeine intake on changes in blood pressure under physical and psychological stresses. Journal of Physiological Anthropology, 31, 28. 

 

 

Relaterade inlägg:

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close