Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Molybden ( Mo )

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Molybden ingår i enzymer som behövs för proteinomsättningen och bidrar till normal omsättning av svavelhaltiga aminosyror. Som kosttillskott intas molybden sällan som en enskild mineral, utan ingår i många multimineral-tillskott och multivitamin/mineral-tillskott. 

Mineralen Molybden i kosten och som kosttillskott

Funktion av molybden i kroppen

En vuxen person har i genomsnitt ca 9 mg molybden i sin kropp, huvudsakligen koncentrerat i njurar, binjurar, huden, benstomme och blodceller, med den högsta uppmätta molybdenhalten i levern. Molybden är ett mineral som ingår i kroppens proteiner och bidrar till normal omsättning av svavelhaltiga aminosyror. Det har betydelse för flera steg i förbränningen, bland annat som komponent i flera enzymer. Molybden finns även i tändernas emalj. Upptaget av molybden i magen och tarmen är generellt mycket bra.

Kända funktioner av molybden (Godkända hälsopåståenden av EFSA):

  • Molybden bidrar till normal omsättning av svavelhaltiga aminosyror.

Exempel på livsmedel som innehåller molybden:

  • Bovete
  • Vetegroddar
  • Bönor
  • Sojabönor
  • Linser
  • Gula ärtor
  • Fullkorn
  • Gröna ärtor
  • Spenat
  • Nötter
  • Frön
  • Vitlök
  • Paprika
  • Mjölkprodukter
  • Ägg
  • Lever

Exempel på kosttillskott som innehåller molybden:

 

Fler multivitamin/mineral tillskott hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/molybden

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close