Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Nässköljare har länge varit ett populärt redskap inom friskvård, alternativ medicin och yogisk tradition där man använts sig av metoden under tusentals år. Vid förkylning, pollenallergi, dammallergi, nästäppa, spänningshuvudvärk, migrän och torra slemhinnor kan regelbunden sköljning av näsan vara ett bra egenvårdsmedel.

Så kan nässköljning hjälpa dig

Om nässköljning

Om du inte har gjort nässköljning innan så kanske det uppfattas som obehagligt att hälla vatten rakt igenom näsan. Men det är faktiskt en väldigt behaglig upplevelse, helt ofarligt, välbeprövat och en riskfri metod. Ovanför näsryggen finns en öppning i mellanväggen som separerar höger och vänster näsborre. Om man med sin nässköljningskanna häller vatten i ena näsborren och håller huvudet rätt vinklat så kommer vattnet automatisk att rinna genom hålet ut genom den andra näsborren.

På slemhinnorna i näsa och bihålorna sitter det mikroskopiska flimmerhår. Dessa flimmerhår har till uppgift är att hålla luftvägarna och bihålorna rena genom att transportera bort slem, damm, pollen, virus, bakterier och andra främmande partiklar. När man sköljer näsan så stödjer man flimmerhårens funktion så att partiklar som inte hör hemma i näsan lättare kan transporteras ut.

När vattnet strömmar genom näshålan så uppstår ett undertryck som även lättar på trycket i bihålor och örontrumpet. Vid bihåleinflammation avlägsnas var och slem och effekten kan kännas nästan omedelbart. Även tårkanalerna rensas vid nässköljning och man kan uppleva att synen känns klarare. Saltvattnet bidrar också till att återfukta slemhinnorna.

Fördelar med nässköljning:

  • Vid astma kan regelbunden nässköljning underlätta andningen samt transportera bort främmande partiklar som då lindrar astmatiska besvär.
  • Vid pollenallergi kan nässköljning bidra till att pollen spolas bort som annars irriterar nässlemhinnan och drar igång kroppens immunförsvar med en allergisk reaktion.
  • Vid dammallergi bidrar nässköljning till att damm och kvalster spolas bort som annars sätter igång kroppens immunförsvar med en allergisk reaktion.
  • Vid problem med bihålor bidrar nässköljning till att hålla bihålekanalerna öppna vilket underlättar dränaget av bihålorna och att inflammation motverkas.
  • Vid förkylning kan du få stor hjälp utav nässköljning då snor, slem och bakterier som ansamlats i näshålan avlägsnas. Det lindrar nästäppan och stimulerar flimmerhåren i näsan vilket då förebygger inflammation.
  • Vid kronisk nästäppa balanseras aktiviteten hos de slembildande cellerna i nässlemhinnan och stödjer flimmerhårens funktion.
  • Vid spänningshuvudvärk och migrän kan nässköljning verka stimulerande och motverka spänningar i området kring ögon och panna.
  • Vid snarkning underlättas andningen genom näsan när du sover vilket kan motverka snarkning.
  • Vid torra nässlemhinnor blir slemhinnan återfuktad, flimmerhåren stimulerande och aktiviteten hos de slembildande cellerna blir balanserad.

Att använda nässköljning som vardagsrutin

Nässköljning kan du med fördel göra varje dag, eller om du föredrar vid behov. Många känner att det medför en känsla av mental klarhet, förbättrat luktsinne och klarare syn samt att det förebygger infektioner och allergiska reaktioner. För yogier och inom ayurveda är det en metod som rekommenderas att göra varje dag som en del av den dagliga hygienrutinen för att underlätta andningen, gynna immunsystemet och helhetshälsan.

Så gör du nässköljning:

Näsan sköljs med hjälp av en nässköljningskanna och ljummet saltvatten. Vattnet bör ha samma saltkoncentration som blodet, d.v.s. 0,9 %. Rätt saltmängd gör att vattnet inte svider när det kommer i kontakt med nässlemhinnan, vilket gör nässköljningen behaglig.

  • Tillsammans med nässköljningskannan levereras en måttsked eller instruktioner om vilken mängd salt som ska tillsättas.
  • Fyll på med ljummet kranvatten till måttstrecket och tillsätt saltet.
  • Rör om tills dess att allt salt lösts upp. Vätskan är nu med samma saltkoncentration som blodet, vilket bidrar till en behaglig sköljning.
  • När du gör nässköljningen så står du vid ett handfat eller i en dusch. Stick in nässköljningskannans pip i ena näsborren så att den sluter tätt. Vinkla huvudet och överkroppen en aning åt sidan och luta dig framåt. Nu rinner vattnet in genom ena näsborren och ut genom den andra, vilket medför att slem, smuts och andra främmande partiklar sköljs ut. När hälften av vattnet runnit igenom så snyter du dig lätt. Sen häller du resten av vattnet genom den andra näsborren.

 

Återförsäljare av nässköljare hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Nina S

    Nässköljning är verkligen en effektiv metod. Jag gör det inte dagligen, men vid förkylning och täppt näsa hjälper det direkt 🙂

    Svara
  2. Laila H

    Jag har hört om nässköljning och alltid tyckt att det låter konstigt, men det låter ju riktigt bra och effektivt. Kanske det är värt att prova ändå!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Själv har jag bara bra erfarenhet och jag gör nässköljning regelbundet.

      Svara

Trackbacks/Pingbacks

  1. Inte bli förkyld! – Mitt liv med cancer - […] https://passionforhalsa.se/sa-kan-nasskoljning-hjalpa-dig […]
  2. Akut hjälp för dig som (trots allt) blivit sjuk | Kurera.se - […] ► Läs också: Så kan nässköljning hjälpa dig (extern länk) […]

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close