Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Hälsofördelar av vattenmelon du säkert inte visste

av | jun 15, 2017 | Blogg, Frukt-Grönt, Hälsa, Kost, Livsmedel, Vegansk / Vegetarisk kost | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Vattenmelon är inte bara fantastiskt gott, den kan även bidra till hälsan på många sätt. Minskad träningsvärk, sänkt blodtryck och ökad prestation är bara några exempel på hälsofördelar som man sett genom studier. Dessutom verkar det som sex skivor vattenmelon skulle kunna ge samma effekt som en Viagra. Det finns alltså många anledningar till att äta lite mer av den fantastiska frukten.

Hälsofördelar av vattenmelon du säkert inte visste

Vattenmelon är både en frukt och en grönsak

Vattenmelon (Citrullus lanatus) är en art i familjen gurkväxter och ingår i samma familj som gurka, squash och pumpa. Den räknas både som en grönsak och en frukt (den är söt, producerar frön och skalet är ätbart).

Näringsinnehållet av vattenmelon

Vattenmelonen är full av viktiga näringsämnen och antioxidanter, inklusive vitamin B6, tiamin, folsyra, magnesium, fosfor, zink, pantotensyra, riboflavin, niacin, kalium, koppar, mangan, selen, kolin, betain, lykopen och citrullin. Det är speciellt dom två sistnämnda ämnena som väckt intresse för frukten inom forskning. Lykopen är en kraftfull karotenoid, en antioxidant som ger frukt och grönsaker en rosa eller röd färg. Lykopen förknippas ofta med tomater, men vattenmelon innehåller faktiskt en högre koncentration. Även om vattenmelonköttet är rikt på citrullin så innehåller skalet ännu mer. Dessutom innehåller skalet klorofyll som är bloduppbyggande (1).

Vattenmelon kan minska träningsvärk enligt studie

Vill du motverka den värsta träningsvärken så kan ett glas vattenmelonvatten innan träningspasset bli din räddning. Detta beror på det rika innehållet av L-citrullin, en aminosyra som kan skydda mot muskelsmärta. Till exempel så visade en studie (2) att de personer som drack vattenmelonvatten före sin träning hade mindre träningsvärk 24 timmar senare jämfört med dom som drack placebo.

Vattenmelon kan bidra till sänkt blodtryck enligt studie

Forskning visar att vattenmelon kan sänka blodtrycket och minska risken för hjärtproblem. I en studie (3) som utfördes 2014 fick överviktiga vuxna äta vattenmelon varje dag. Man såg att deras blodtryck sjönk signifikant. Det är det rika innehållet av citrullin som man har sett ligger bakom effekten. I kroppen hjälper citrullin till med att omvandla ammoniak till urea och citrullin kan även omvandlas till aminosyran arginin. I sin tur producerar arginin kväveoxid som gör att blodkärlen slappnar av och öppnar blodflödet, vilket i sin tur bidrar till normalt blodtryck.

Vattenmelon kan ersätta viagra enligt studie

Enligt en amerikansk studie (4) så är vattenmelonens mjukgörande effekt på blodkärlen så effektiv att sex skivor vattenmelon motsvarar en Viagra. Vattenmelon är inte bara bra för erektionen utan även för att höja sexlusten och bidra till prostatahälsan. Det är därför som vattenmelon ibland kallas för ”naturens viagra”. Samma effekt har setts med kosttillskott av citrullin och arginin.

Vattenmelon gör dig mätt

Den höga vattenhalten och den subtila smaken hos vattenmelon innebär att du kan äta en hel del på en gång. Samtidigt är det riktigt mättande. Kroppen suger upp fruktens energigivande vatten och omsätter det omedelbart. Det hjälper till att spola urinblåsan och njurarna, vilket hjälper kroppens utrensning. Vattenmelon har en hälsosamt vätskedrivande effekt som kan motverka vattenansamlingar (ödem) i kroppen.

Vattenmelon kan bidra till bra vätskebalans

Vattenmelonvatten är en naturlig källa till elektrolyter som hjälper till att återställa vätskebalansen och återhämtningen efter träningen. En bra vätskeersättning samtidigt som det är gott och uppfriskande. Högsäsongen för vattenmelon är mellan maj och september, så sommaren är en fantastisk tid att passa på att frossa i vattenmelon.

 

Källor och Referenser:

(1) J Chromatogr A. 2005 Jun 17;1078(1-2):196-200. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16007998

(2) Journal of Agricultural and Food Chemistry July 29, 2013 –  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23862566

(3) Am J Hypertens. 2014 Jul;27(7):899-906. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24572702

(4) Urology. 2011 Jan;77(1):119-22. –  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21195829

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Laila

    Älskar vattenmelon, det blir mycket av den varan varje sommar. 🙂

    Svara
  2. Ann

    Min favorit frukt! Tack för intressant läsning.

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close