Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Dessa proteinbars blir hur goda som helst, ja riktigt mumsiga faktiskt. Receptet är glutenfritt och veganskt, där fibersirap som endast innehåller cirka 5 % sockerarter står för sötningen. Perfekta som mellanmål eller som ett extra proteinintag vid träning.

Hampaproteinbars med vaniljsmak recept

Ingredienser:

Gör så här:

  1. Börja med att blötlägga cashewnötterna i cirka 3 timmar. Det gör du genom att lägga nötterna i en skål. Häll på rumstempererat vatten så de täcks helt och tillsätt lite havssalt. 
  2. Efter blötläggningen häller du över dom i en sil och sköljer dom noga under rinnande vatten. Anledningen till att man blötlägger nötterna är för att bryta ner antinutrienterna. Det gör dom lättsmälta för magen och näringen blir mer lättillgänglig för upptag.
  3. Mixa nötterna med hjälp av en matberedare eller stavmixer.
  4. Lägg över dom mixade nötterna i en skål och tillsätt boveteflingor, hampafrön, kokosflingor, hampaprotein, vaniljpulver och havssalt. Rör om med en slev så att allt blandas väl.
  5. Tillsätt kokosolja, vatten, fibersirap och jobba ihop till en deg.
  6. Lägg degen mellan två bakplåtspapper och kavla ut till lagom tjocklek enligt dina egna preferenser. Lägg sedan in den utkavlade degen i kylskåpet någon timme så att den får tid att sätta sig.
  7. Skär bars i önskad storlek och förvara dom i kylskåpet tills dom ska ätas.

Kort om hampaprotein

Hampaprotein tillverkas av hampafrön. Det innehåller samtliga essentiella aminosyror, vilket gör att det räknas som ett fullvärdigt protein. Man hittar även generöst med grenande aminosyror som behövs för reparation och tillväxt av muskelmassa. Hampaprotein innehåller dessutom en lång rad vitaminer, mineraler och tillhör en av få vegetabiliska källor med en betydande mängd omega-3.

Proteinpulvret är lättsmält och passar därför även för känsliga magar. Smaken är mild och lite nötaktig. Perfekt för när du snabbt vill blanda ihop en proteindrink eller proteinsmoothie. Kan även användas för bakning och matlagning för att öka proteininnehållet. Jag vill också tillägga att hampaprotein och andra hampalivsmedel som hampafrön och hampafröolja inte innehåller cannabinoider eller THC. Mer om hampaprotein kan du läsa i inlägget Fördelarna med hampaprotein.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

10 Kommentarer

  1. Anja W

    Wow, dom ska jag prova att göra imorgon! Tack för tipset!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Varsågod! Låt mig gärna veta vad du tyckte.

  2. Lotta

    Ser ju gudomligt goda ut!

    Svara
  3. Camilla

    Måste jag bara testa! Ser ju riktigt goda ut! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Lätta att göra och riktigt goda. 🙂

  4. Rita

    Det vattnas i munnen! Ser riktigt goda ut och jag gillar ingredienserna. 🙂

    Svara
  5. Fredrik

    Dom såg riktigt mumsiga ut. Skall provas till helgen!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close