– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore – 

Dessa proteinbars blir hur goda som helst, ja riktigt mumsiga faktiskt. Som rubriken avslöjar så använde jag mig av hampaprotein tillsammans med en rad andra ingredienser. Receptet är glutenfritt, mjölkfritt och veganskt, där fibersirap som endast innehåller 5 % sockerarter står för sötningen. Perfekta som mellanmål eller som ett extra proteinintag vid träning.

Hampaproteinbars med vaniljsmak

Ingredienser:

Gör så här:

  1. Börja med att blötlägga cashewnötterna i cirka 3 timmar. Det gör du genom att lägga nötterna i en skål. Häll på rumstempererat vatten så de täcks helt och tillsätt lite havssalt. Låt dom sedan stå i rumstemperatur.
  2. Efter blötläggningen häller du över dom i en sil och sköljer dom noga under rinnande vatten. Anledningen till att man blötlägger nötterna är för att bryta ner antinutrienterna. Det gör dom lättsmälta för magen och näringen tillgänglig för upptag.
  3. Mixa nötterna med hjälp av en matberedare eller stavmixer.
  4. Lägg över dom mixade nötterna i en skål och tillsätt boveteflingor, hampafrön, kokosflingor, hampaprotein, vaniljpulver och salt. Rör om med en slev så att allt blandas väl.
  5. Tillsätt kokosolja, vatten, fibersirap och jobba ihop till en deg.
  6. Lägg degen mellan två bakplåtspapper och kavla ut till lagom tjocklek enligt dina preferenser. Lägg in den i kylen någon timme så att den får stelna.
  7. Skär bars i önskad storlek och förvara i kylen tills dom ska ätas.

 

Relaterade inlägg:

 

10 Kommentarer

  1. Anja W

    Wow, dom ska jag prova att göra imorgon! Tack för tipset!

    Svara
  2. Lotta

    Ser ju gudomligt goda ut!

    Svara
  3. Camilla

    Måste jag bara testa! Ser ju riktigt goda ut! 🙂

    Svara
  4. Rita

    Det vattnas i munnen! Ser riktigt goda ut och jag gillar ingredienserna. 🙂

    Svara
  5. Fredrik

    Dom såg riktigt mumsiga ut. Skall provas till helgen!

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close