Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Fördelar med ärtprotein som proteinkälla

av | jan 18, 2017 | Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Ärtprotein är en fantastisk proteinkälla. Det har ett högt biologiskt värde, låg fetthalt och är lättsmält för magen. Faktum är att ärtprotein inte bara är för veganer, utan har mycket som talar för sig som proteinkälla för alla som är måna om sitt proteinintag.

Fördelar med ärtprotein som proteinkälla

Fördelar med ärtprotein

Förutom att ärtprotein har ett högt biologiskt värde och är lättsmält för magen så har det även ett proteininnehåll på cirka 80 %. Det har en låg fetthalt och är fritt från kolesterol. Ärtprotein är ett mycket bra alternativ för veganer och vegetarianer. Det kan även vara ett bra val för dom som är allergiska eller känsliga mot laktos och mjölkprotein. Faktum är att ärtprotein har mycket som talar för sig som proteinkälla för alla som är måna om sitt proteinintag.

Det betyder inte att ärtprotein nödvändigtvis är bättre än andra protein, men att ett alternativ inte behöver utesluta något annat. Det finns många bra proteinkällor och att rotera dom kan ha sina fördelar, precis som det är bra att variera sin övriga kost. I den variationen tycker jag absolut att man kan inkludera ärtprotein.

Protein bidrar till att reglera aptiten

Att få i sig tillräckligt med protein bidrar till att man håller sig mätt längre. I magsäcken produceras hormonet ghrelin som stimulerar aptiten och när magen är tom utsöndras ghrelin för att berätta för din hjärna att du är hungrig. Genom studier har man sett att ärtprotein har förmågan att effektivt sänka nivåerna av hormonet. Ärtprotein fördröjer tömning av magen och utsöndringen av ghrelin. I själva verket matchar ärtproteinpulver mjölkbaserade proteinpulver i sin förmåga att förlänga mättnadskänslan (1).

Ärtprotein kan stödja hjärt-kärlhälsan enligt studier

Vid en studie (2) som utfördes av kanadensiska forskare fann man att ärtprotein kan minska högt blodtryck. Man kunde se en minskning av blodtrycket med 20 procent under loppet av bara åtta veckors intag av ärtprotein. Vid en annan studie (3) som publicerades i American Journal of Epidemiology, fann forskarna att intag av protein från vegetabiliska källor minskade risken för kranskärlssjukdom jämfört med animaliska källor. Så för någon som ligger i riskzonen för hjärt-kärlsjukdom kan protein från vegetabiliska källor och en för övrigt antiinflammatorisk kost vara en bra idé.

Ärtprotein ger jämnare blodsocker enligt studier

Ärtprotein har fördelen att inte bidra till lika högt insulinpåslag som andra typer av protein som till exempel vassleprotein. Vid en studie (4) som utfördes vid University of Toronto Institutionen testade man hur ärtprotein påverkade blodsockret. Resultatet visade att ärtprotein inte påverkar blodsockernivåerna i någon större utsträckning och kan därmed vara ett bra livsmedel för att hålla blodsockret på en jämnare nivå.

Ärtprotein vid träning

En vanlig missuppfattning om vegetabiliska proteiner är att de inte har samma positiva effekt på muskeltillväxt och muskelåterhämtning efter träning som mjölkbaserat protein. Men en hel del studier visar annorlunda. Bland annat publicerades en studie  2015 i Journal of International Society of Sports Nutrition som indikerar att ärtprotein är lika potent som mjölkbaserade proteiner (5).

Ärtprotein är ett klimatsmart alternativ

Ännu en fördel med att välja ärtprotein eller något annat protein från vegetabiliskt ursprung är att det är klimatsmart. De har inte alls lika stor klimatpåverkan som protein från animaliska källor. Även när man framställer ärtprotein så används oftast bara vatten i själv processen för att skilja proteinet från kolhydraterna.

Ärtprotein kan användas till mycket

Ärtprotein har en mild och rund smak vilket gör det lätt att använda. Det är även enkelt att kombinera med både söta och salta smaker. Använd i din proteinsmoothie, i bakning eller i matlagning för att höja proteinvärdet i din kost.

 

Återförsäljare av ekologiskt ärtprotein hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) NUTRALYS(®) pea protein: characterization of in vitro gastric digestion and in vivo gastrointestinal peptide responses relevant to satiety.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25882536

(2) Pea Protein Fights Blood Pressure And Kidney Disease: http://www.medicalnewstoday.com/articles/143262.php

(3) Associations of Dietary Protein with Disease and Mortality in a Prospective Study of Postmenopausal Women: https://academic.oup.com/aje/article/161/3/239/127005/Associations-of-Dietary-Protein-with-Disease-and

(4) Acute effects of pea protein and hull fibre alone and combined on blood glucose, appetite, and food intake in healthy young men–a randomized crossover trial: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25302637

(5) Pea proteins oral supplementation promotes muscle thickness gains during resistance training: a double-blind, randomized, Placebo-controlled clinical trial vs. Whey protein: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25628520

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Frida

    Jag använder en blandning av ärtprotein och havreprotein. Både gott och bra, så det kan jag rekommendera 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ärtprotein och havreprotein är båda härliga proteinprodukter. Det är ju även bra att variera proteinkällor så en kombination utav olika proteinpulver är ju super.

  2. Emmy

    Tack för tipset och info. Ska testa ärtprotein som omväxling.

    Svara

Lämna ett svar till Frida Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close