Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Så håller du magen och tarmen i toppform

av | maj 7, 2018 | Blogg, Hälsa, Hälsokost, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, Mage - Tarm, Örter - Kryddor | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Vår mage och tarm lägger grunden för hela vårt välmående och har en stark inverkan på vår helhetshälsa. Det är därmed viktigt att vi gör vad vi kan för att hålla magen och tarmen i toppform.

Så håller du magen och tarmen i toppform

Se till att du får i dig tillräckligt med enzymer

För att vi ska kunna tillgodogöra oss näringen i maten så måste den brytas ner till minsta beståndsdel. Det är detta som enzymer hjälper oss med. Enzymer har även betydelse för att bland annat vitaminer, mineraler och hormoner ska kunna vara verksamma i kroppen. Kroppen står för en del av produktionen av matsmältningsenzymer, men vi behöver även få i oss enzymer via kosten från frukt och grönt i form av råkost. Exempel på väldigt enzymrika livsmedel som man med fördel kan inkludera i sin kost är korngräs, vetegräs, spirulina, chlorella, aloe vera, ananas och papaya. Känner man behov så kan man även komplettera med ett enzymtillskott.

Se efter din bakterieflora

Bakterieflorans sammansättning i mage- och tarm är oerhört viktig för vår hälsa. Det har betydelse för hur vi kan tillgodose oss näringen och energin i maten. Dessa goda bakterier har även en stor betydelse för vårt immunsystem och hindrar tillväxten av sjukdomsalstrande bakterier. Eftersom tarmen kommunicerar med nervsystemet och hjärnan, påverkar det även vår mentala hälsa på mycket hög nivå. Dåliga bakterier kan störa balansen i hjärnan till den grad att man kan utveckla mental ohälsa som depression och försämrat minne. Samtidigt har man sett att goda tarmbakterier kan förhindra detta. Det är alltså väldigt viktigt att vi ser efter vår bakterieflora och gynnar tillväxten av goda bakterier. Det kan man göra genom att få i sig mjölksyrabakterier från fermenterade och mjölksyrade livsmedel och komplettera med tillskott av mölksyrabakterier vid behov.

Bitterämnen kan balansera din mage

Bitterämnen är riktigt välgörande för magen, men många inkluderar idag för lite bittra smaker i kosten. Vid magproblem som dålig matsmältning, magknip, uppblåsthet, diarré, förstoppning, gaser, orolig mage etc. så kan bitterämnen vara din bästa vän. När de bittra smakerna kommer i kontakt med smaklökarna längst bak på tungan, skickas en signal till hjärnan och salivproduktionen ökar. Detta stimulerar i sin tur att produktionen av matsmältningssafter i mage- och tarm sätter igång. Maten kan då smältas mer effektivt och förhindra att man upplever mag- och tarmrelaterade besvär. Bittra ämnen kan man få i sig via kosten. Man kan även få som vana att inta bittra örter innan måltiderna genom t.ex Svenskdroppar.

Få i dig tillräckligt med fibrer

Se till att du får i dig tillräckligt med fibrer varje dag. Fibrer hjälper tarmrörelserna och gör matsmältningen mer effektiv. Prebiotiska fibrer fungerar även som mat till de goda bakterierna, så att dessa kan föröka sig och skapa en hälsosam bakterieflora. Vi behöver helt enkelt tillräckligt med fibrer för att tarmen och magen ska må bra och fungera optimalt. Se därför till att inkludera fiberrika livsmedel i din kost varje dag.

Drick mycket vatten

Det är viktigt att vi får i oss tillräckligt rent vatten varje dag, gärna filtrerat, men undvik att drick stora mängder i samband med mat. Det bästa är att dricka rumstempererat eller varmt vatten mellan måltiderna. Med fördel kan du även tillsätta en matsked citron, äppelcidervinäger eller molkosan för att stödja syra-basbalansen.

Fysisk aktivitet håller igång matsmältningen

Att vi är fysiskt aktiva stödjer hälsan på många sätt. Det har även en stor betydelse för en bra matsmältning. När vi rör på oss får tarmarna en slags inre massage som stimulerar magen och tarmen. Det sätter även igång blodcirkulationen som ger bättre blodflöde som bidrar till en mer välfungerande matsmältning.

Ät medvetet – Mindful eating

Mindful eating innebär att man bli medveten kring sitt beteende runt mat. Vad man äter, hur man äter, varför man äter, hur man mår när man äter något och hur kroppen påverkas. Det handlar om alla beteenden kring mat som ofta hänger ihop med vanor, impulser och känslor. Det är viktigt att vi äter i lugn och ro utan stress. Att vi äter långsamt, tuggar väl och verkligen njuter av maten. Matsmältningen kommer att fungera bättre, kroppen kommer lättare ta upp näringen och vi hinner känna oss mätta innan vi överäter – både kroppen och hjärnan kan uppnå en sund tillfredsställelse.

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close