Vanliga tecken på C-vitaminbrist

by Mikaela Bjerring on 28 mars, 2017 · 4 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Energibrist, Förkylning, Hälsa, Immunsystemet, Inflammation, Kosttillskott, Mage - Tarm, Munhälsa, Muskler – Skelett – Leder, Psykisk hälsa, Stress

Kroppen kan inte själv tillverka C-vitamin, vilket betyder att det är essentiellt att vi får i oss tillräckliga mängder dagligen för att inte få brist. Som vid alla näringsbrister uppstår symtom om vårt intag inte möter kroppens behov. Här följer några vanliga tecken som kan indikera C-vitaminbrist.

Kort om C-vitamin

C-vitamin är en viktig antioxidant som behövs för en mängd kroppsfunktioner för att vi ska må bra både fysiskt och psykiskt. Bland annat har vitaminet en stor betydelse för att vårt immunsystem ska fungera optimalt och för att vi ska kunna bekämpa infektioner. C-vitamin har förmågan att döda virus och stoppa förökningen av patogena bakterier. Vitaminet behövs även för att bygga upp muskler, hud, brosk, benvävnad och är nödvändigt för normal psykologisk funktion. Här följer ytterligare några viktiga funktioner av C-vitamin som idag är bevisade och godkända hälsopåståenden.

C-vitamin behövs bland annat till följande:

  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för normal funktion av blodkärlen, benstommen, brosket, tandköttet, tänderna och huden.
  • C-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till att bibehålla immunsystemets normala funktion under och efter intensiv fysisk träning.
  • C-vitamin bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.
  • C-vitamin bidrar till att minska trötthet och utmattning.
  • C-vitamin bidrar till normal energiomsättning.
  • C-vitamin bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal psykologisk funktion.
  • C-vitamin bidrar till att återbilda den reducerade formen av vitamin E.
  • C-vitamin ökar järnupptaget.

Bristsymptom på C-vitamin kan därför vara:

  • Trötthet, apati, irritation, svaghet, andnöd, orkeslöshet
  • Nedsatt infektionsförsvar, förkylningar, allergier
  • Dålig sårläkning, lättare att få blåmärken, näsblödningar, kapillärblödningar
  • Artrit, muskelkramper, ont i muskler, leder och skelettet
  • Torr hud, slapp hud, förtidigt åldrande
  • Dåligt järnupptag
  • Dålig matsmältning
  • Skador från miljögifter
  • Lågt blodsocker
  • Hjärtsvaghet
  • Högt kolesterol
  • Bihåleproblem
  • Starr
  • Håravfall
  • Blödande eller känsliga munslemhinnor, blödande tandkött, tandlossning, tandköttsinflammation och karies.

Att få i sig tillräckligt med C-vitamin

C-vitamin finns i de flesta grönsaker, bär och frukter samt en rad andra växtdelar. Det är dock en värmekänslig vitamin som lätt förstörs när maten tillreds och upphettas. Behovet ökar även vid t.ex stress, när man har problem med mage och tarm, vid återkommande infektioner, när man är fysiskt aktiv, vid intag av olika mediciner, p-piller etc.

Att välja rätt kosttillskott av C-vitamin

Känner man att man kanske inte får i sig tillräckliga mängder C-vitamin via kosten så kan man komplettera med ett kosttillskott. Då kommer man till frågan, vilken form av C-vitamin är bäst och vad bör man välja?

Även om vanlig askorbinsyra (rent naturligt C-vitamin) är en bra form av C-vitamin, så kan den för vissa personer irritera magen eftersom den har ett mycket lågt pH-värde. Då kan man istället välja en form med neutralt pH-värde för att slippa att magen blir upprörd. Genom att binda askorbinsyra med olika mineraler och aminosyror så får man fram askorbater som t.ex Ester-C och UltraPotent-C som både är effektiva och skonsamma för magen. C-vitamin och bioflavonoider (vitamin P) förekommer alltid tillsammans i naturen. De kompletterar varandra och hjälper kroppen att bättre ta upp C-vitaminet. Därför är det även bra att ta dessa tillsammans i kosttillskott.

Vanlig askorbinsyra stannar kvar i blodet i högre mängd under 2-4 timmar. UltraPotent-C och Ester-C stannar kvar i blodet under 4-8 timmar. Det finns även tidsutsöndrande tillskott av C-vitamin som stannar kvar i blodet under 6-8 timmar. Det bästa är därför att dela upp sitt intag av C-vitamin i flera omgångar under dagen.

Exempel på kosttillskott av C-vitamin som jag kan rekommendera:

Fler tillskott av C-vitamin hittar du här

Relaterade inlägg:

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Maja april 2, 2017 kl. 10:00

Bra och intressant inlägg!

Svara

2 Mikaela Bjerring april 2, 2017 kl. 10:09

Tack, vad trevligt att du fann det intressant.

Svara

3 Karoline mars 21, 2018 kl. 11:04

Känner mig mycket piggare när jag äter mer C-vitaminer, syns på huden med.

Svara

4 Mikaela Bjerring mars 21, 2018 kl. 11:10

En viktig antioxidant som är bra för mycket. 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: