Den nyttiga grönkålen

by Mikaela Bjerring on 26 december, 2017 · 2 comments

in Frukt-Grönt, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, Livsmedel, Superfoods, Vegansk kost, Vegetarisk kost

Grönkål är ett måste på de flesta julbord, men på senare år har vintergrönsaken även blivit populär att avnjuta under hela säsongen. Anledningen är antagligen en kombination av att hälsomedvetenheten ökat och att många upptäckt hur gott grönkål faktiskt är. Allt fler har även börjat sätta högre värde på närproducerat och funktionell mat som bidrar med ett högre näringsvärde.

Så nyttig är grönkålen
Grönkål även kallad bladkål eller kruskål är en typ av kål som har mörkgröna krusiga blad på utdragna stänglar. Det är en vinterhärdig växt som trivs i kallare klimat och som är en relativt lättodlad grönsak. Den tål både kyla och snö och klarar en temperatur upp till 20 minusgrader. Det betyder att grönkål kan odlas hela vinterhalvåret och skördas efterhand som den ska ätas. I Skandinavien är högsäsongen för grönkål från ungefär oktober fram till februari.

Grönkålen var fram till medeltiden en av de vanligaste grönsakerna i Europa. Därefter fick den konkurrens med andra grönsaker. Under andra världskriget när det var brist på mat och hård ransonering var grönkål en viktig föda eftersom den är lätt att odla och mycket näringsrik. Sannolikt räddade den många från bristsjukdomar under den matfattiga krigsperioden. Därefter bleknade åter grönkålens popularitet under industrialiseringens framfart och det är inte förrän på senare år som den återigen har ökat i efterfrågan. Anledningen är antagligen att hälsomedvetenheten ökat hos många, fler sätter högre värde på närproducerat, samt att grönkål fantastiskt är riktigt gott och kan tillredas på en mängd olika sätt.

Grönkålens imponerande näringsinnehåll

Grönkålen slår majoriteten av grönsaker på nyttigheter och har minst sagt ett imponerade näringsvärde. Den innehåller bland annat rikligt med antioxidanter, fiber, järn, kalcium, magnesium, jod, B-vitaminer, K-vitamin, folsyra, E-vitamin, C- vitamin, betakaroten samt zeaxanthin och lutein. Grönkål har en kolhydrat till proteinkvot på ca 3:1, vilket gör att den innehåller en betydande mängd protein jämför med andra grönsaker. Den innehåller alla essentiella aminosyror plus nio andra icke-essentiella. Även om grönkålen är väldigt fettsnål så innehåller den essentiella fettsyror i en mängd som är värd att nämnas. Det är även anmärkningsvärt att innehållet av omega-3 är större än omega-6 vilket inte många livsmedel har, med kvoten 0.3 : 1.

Grönkål är också en utmärkt källa för mineraler och då speciellt kalcium och magnesium. Den innehåller mer kalcium per viktenhet än komjölk och dessutom kan kroppen ta upp kalcium från grönkål 25 % bättre än kalciumet i komjölk (1). På grund av det rika innehållet av klorofyll och att varje klorofyllmolekyl har en atom av magnesium, är grönkål en fantastisk magnesiumkälla. Grönkål innehåller även en rad andra viktiga näringsämnen som t.ex indoler, isotiocynater, glukosinolater och sulforafan som på olika sätt fungerar som skyddande ämnen i kroppen.

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Heany R.P Weaver CM. ”Calcium absorption from kale.” Am J Clin Nutr. 1990 Apr;51(4):656-7.)

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Anja januari 15, 2018 kl. 22:37

Älskar grönkål, äter det någon gång varje vecka under säsongen.

Svara

2 Mikaela Bjerring januari 16, 2018 kl. 10:39

Visst är det fantastiskt gott!

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: