5 kryddor med antiinflammatoriska egenskaper

by Mikaela Bjerring on 8 januari, 2018 · 2 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Hälsa, IFD - Antiinflammatorisk kost, Inflammation, Kost, Örter - Kryddor

Många av våra vanligaste kryddor innehåller mängder med antioxidanter och bara genom att krydda maten kan vi öka näringsvärdet av en måltid. Antiinflammatorisk kost kan bidra till att minska inflammation i kroppen och på så sätt främja kroppens naturliga processer att fungera som dom ska. Här följer exempel på 5 kryddor som är starkt antiinflammatoriska, som man med fördel kan äta lite mer av.

Ingefära

Ingefärans hälsosamma fördelar har varit kända och högt värderade i årtusenden, inte minst inom ayurveda och traditionell kinesisk medicin. Det är en gammal medicinalväxt som använts för en lång rad åkommor genom tiderna, och örtens förmåga att minska inflammation har varit hyllade (1). Det bekräftar även ett gammalt kinesiskt talesätt som lyder: ”Äter man ingefära varje dag får apotekaren dö av hunger”. På 1970-talet visade modern forskning intresse för örten och man fick det första vetenskapliga beviset på att ingefära kan vara fördelaktigt för att dämpa inflammation i kroppen. Därefter har en mängd vidare studier utförts (2). Det är två ämnen i ingefäran som står för de fantastiska egenskaperna – gingerol och shogaol. Det är även dessa ämnen som gör att ingefäran har sin starka och säregna smak.

Chili

Chili tillhör släktet Capsicum. Det finns mer än 150 olika sorter chilipeppar som alla har det gemensamma att de innehåller capsaicin i mindre eller större mängd. Ju mer capsaicin, ju starkare är chilifrukten. Capsaicinet har i flera studier (3) (4) visat sig ha antiinflammatoriska effekter samt vara gynnsamt för bakteriefloran och läkande för mag- och tarmslemhinnan. Capsaicinet höjer även kroppstemperaturen något, vilket gör det svårare för mikrober så som virus, bakterier och parasiter att fästa. En annan egenskap av capsaicin är att det har en smärtlindrande effekt i kroppen, speciellt mot nervsmärta. Capsaicinet stimulerar frisättningen av endorfiner, kroppens egna morfin, vilket kan ge en känsla av ökat välbefinnande. Förutom capsaicin innehåller chili rikligt med antioxidanter. Det finns dock de som inte tål chili eller andra medlemmar av solaninfamiljen även kallat nattskatteväxter. Då ska man självklart undvika den livsmedelsgruppen och hålla sig till andra kryddor istället.

Vitlök

Att vitlök har starkt antiinflammatoriska egenskaper beror till största del på dess innehåll av svavelföreningen allicin. Svavlet har nämligen förmågan att förhindra aktivering av inflammatoriska enzymer i kroppen (5). Vitlök innehåller även rikligt med antioxidanter och är känd för sina antibakteriella och antivirala egenskaper.

I en studie (6) undersökte man huruvida uppvärmning påverkade de antiinflammatoriska egenskaperna hos vitlök. Man jämförde vitlöksextrakt som hölls på en värme av 25 grader respektive 95 grader under 2 timmar. Resultatet visade att den antiinflammatoriska effekten var större och allicin koncentrationen var högre hos vitlöken som inte kommit upp i mer än 25 grader (dvs. rå). Dessutom indikerar resultatet att allicin är ansvarigt för den antiinflammatoriska effekten. Man har dock sett att de ämnen i vitlök som bidrar till att motverka proppbildning lättare utvecklas vid upphettning. Att inkludera både rå och upphettad vitlök i kosten kan därför vara en bra idé.

Gurkmeja

Den fantastiska örten gurkmeja benämns ofta som ”livets krydda” eftersom den inom traditionell medicin anses läkande för en mängd åkommor och stärkande för hela kroppen. Inom ayurveda så rekommenderas ett dagligt intag av gurkmeja för att främja hälsan. Gurkmeja har även blivit noga studerat i modern medicin och det finns idag 1000-tals vetenskapliga studier som utförts på örten.

Gurkmeja tillhör växtsläktet ingefärsväxter och det är främst polyfenolen curcumin i gurkmeja som står för de starkt antiinflammatoriska egenskaperna. Genom studier (7) har man sett att curcumin i gurkmeja har förmågan att motverka inflammation i kroppen genom att hämma utsöndring i cellerna av en signalmolekyl som är inblandad vid inflammatoriska processer. Curcumin verkar förhindra att inflammationsproteinet cox-2 bildas genom att det hämmar cox-2-genen. Gurkmeja ska helst intas tillsammans med svart peppar eftersom man har sett att det ökar upptaget av curcumin med över 2000 procent (8). Studier har även visat att upptaget förbättras när örten intas tillsammans med fett (9).

Rosmarin

Namnet rosmarin kommer från latin och betyder ”havets dagg”. Rosmarin är inte bara en uppskattad krydda utan även en av de örter som har oändligt med användningsområden som medicinalväxt. Genom studier (10) har man sett att rosmarin ligger i topplistan för de kryddor som ökar antioxidantnivån i blodet mest. Förutom en hög nivå av antioxidanter innehåller rosmarin andra aktiva ämnen som rosmarinsyra, diterpener, triterpener, monterpener, flavonoider och eterisk olja.

Mest känd är nog rosmarin för sin positiva effekt på blodcirkulationen, då den stärker kapillärerna (11). Upplever du trög mage så kan det vara en bra ide att dricka en kopp rosmarin te. Moderna studier (12) har även visat att örten innehåller ämnen som förhindrar nedbrytningen av acetylkolin, en substans i hjärnan som är viktig för minnet. Brist på acetylkolin är också kopplad till Alzheimers sjukdom. En brittisk studie visade att genom att dofta på eterisk rosmarinolja förbättras minnet markant, faktiskt med hela 75 procent (13).

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Ingefära minska inflammation i kroppen: Tripathi et al., Ginger extract inhibits LPS induced macrophage activation and function. BMC Complementary and Alternative Medicine 2008, 3:1

(2) Studier visar antiinflammatoriska egenskaper av ingefära: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16117603

(3) Capsaicinets antiinflammatoriska effekt: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3824481/

(4) Capsaicin as an inhibitor of the growth of the gastric pathogen Helicobacter pylori. - http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1574-6968.1997.tb10197.x/full

(5) Immunomodulation and Anti-Inflammatory Effects of Garlic Compounds. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4417560/

(6) Vitlök har i visat sig ha antiinflammatoriska egenskaper: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23583806

(7) De antiinflammatoriska egenskaperna av curcumin i gurkmeja: J. Barry et al, ”Determining the Effects of Lipophilic Drugs on Membrane Structure by Solid-State NMR Spectroscopy: The Case of the Antioxidant Curcumin” J. Am. Chem. Soc., 2009, 131 (12), pp 4490-4498 DOI: 10.1021/ja809217u

(8) Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9619120

(9) How to Optimize Turmeric Absorption for Super-Boosted Benefits - http://naturalsociety.com/turmeric-absorption-super-benefits-black-pepper/

(10) Rosmarin i topplistan för kryddor som ökar antioxidantnivån i blodet mest: https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/02/02/anti-inflammatory-foods-herbs-spices.aspx

(11) University of Maryland research center: http://www.umm.edu/health/medical/altmed/herb/rosemary

(12) Study: Sniffing rosemary improves memory by 75% - http://www.digitaljournal.com/article/347617

(13) Forskning om hur rosmarin kan påverka hjärnan och minnet: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4749867/

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Ann januari 15, 2018 kl. 22:03

Härliga kryddor, dom använder jag mig mycket av. 🙂

Svara

2 Mikaela Bjerring januari 16, 2018 kl. 11:03

Underbart Ann! 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: