Nukleotider, Nukleinsyra, RNA

Nukleotider består av en sockergrupp och en fosfatgrupp och är grunden till bildning av DNA & RNA. Nukleotider spelar även en viktig roll i cellernas energilagring och energitransport exempelvis i form av ATP, och som prostetiska grupper i vissa enzym, som till exempel och luciferas.

Funktion i kroppen av nukleotider

Nukleotider är nukleosidernas fosfatestrar och bildas då fosforsyra får reagera med någon av de fria OH-grupperna i nukleosidens ribosdel. När den ingående sockerarten är ribos – som i adenosinfosfat – kallas nukleotiderna ribonukleotider. Det finns mycket mer RNA än DNA i kroppen.

Funktion och egenskaper av RNA i kroppen:

  • Stödjer kroppens virusdödande- bakteriedödande- och svampdödande funktioner
  • Stödjer hudens läkning.
  • Stödjer cirkulationen.
  • Bidrar till energinivåerna i kroppen.
  • Bidrar till ett normalt immunsystemet.
  • Angriper infektioner i kroppen.
  • Bidrar till ny celltillväxt och reparerar cellen.
  • Neutraliserar toxiner i kroppen.
  • Stödjer produktionen av acetylkolin en av hjärnans neurotransmittorer.

 

[cf]Källor[/cf]

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close