Så enkelt gör du chiasylt

av | jun 29, 2017 | Blogg, Hälsokost, Kost, Paleo, Recept, Superfoods | 6 Kommentarer

Att göra egen chiasylt är löjligt enkelt. Dessutom blir det en fantastiskt god sylt som är fri från vitt socker och tillsatser. Ren mat när den smakar som bäst helt enkelt. Här följer ett recept om hur du går tillväga.

Så enkelt gör du chiasylt - recept på chiasylt
Chiasylt kan man göra på valfria färska eller frysta bär, och chiafröna bidrar till en bra syltkonsistens utan att den behöver kokas. För sötning kan man använda sig av något hälsosammare alternativ som t.ex kokossirap eller fibersirap. Är bären man använder redan väldigt söta i sig, så kan man hoppa över sötningen helt och hållet och låta bären tala för sig själv.

Chiasylt är perfekt att använda på gröten, yoghurten eller på pannkakorna. Du kan även tillsätta en klick chiasylt i din smoothie för att förhöja smaken. Det här är en sylt som är busenkel att göra och som garanterat kommer att vara uppskattad av både stora och små.

Detta behöver du:

  • 3 dl färska eller tinade bär
  • 1,5 dl vatten
  • 4 msk chiafrön
  • 2 msk kokossirap alternativt fibersirap, eller annan valfri sötning.
  • Citronsaft (kan uteslutas om bären man använder redan är syrliga)

Så här gör du:

  1. Häll bären i en skål, tillsätt vattnet och blanda ihop med en stavmixer.
  2. Tillsätt chiafröna och mixa lite till. Konsistensen ska vara rätt så lös eftersom chiafröna kommer att svälla och göra sylten tjockare.
  3. Smaka av och tillsätt sötning och citronsaft tills du är nöjd med smaken.
  4. Låt sylten stå i kylen några timmar så chiafröna får tid att svälla. Om sylten efter det skulle kännas för lös, så kan du tillsätta lite mer chiafrön. Om den känns för fast kan du tillsätta lite mer vatten. Olika märken av chiafrön kan suga åt sig vätska olika mycket, så man får helt enkelt prova sig fram.
  5. Häll upp den färdiga sylten i en glasburk och förvara i kylen. Eftersom sylten inte innehåller något konserveringsmedel så är hållbarheten ca 5-7 dagar. Det bästa är därför att göra små satser åt gången.

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Gunnel

    Tack för tipset! Det såg ju riktigt gott ut, och lätt verkar det med.

    Svara
  2. Mia L.

    Mm, ser gott ut! Det ska jag definitivt prova 🙂

    Svara
  3. Eva-Lena

    Mums så gott! Fantastiskt bra tips. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Riktigt gott och så snabbt och enklet att göra 🙂

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close