Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Tranbär

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Det röda lilla tranbäret är mycket näringsrikt, fullspäckat med antioxidanter och smakar dessutom väldigt gott. Att använda sig av tranbär vid urinvägsinfektion är en gammal välbeprövad huskur som är lika uppskattad än idag.

Tranbär som livsmedel och hälsokost

Kort om tranbäret

Tranbär (Vaccinium oxycoccos) är runda små bär med en stark röd färg som växer i krypande ris över öppna myrar och mossar i Sverige. Bäret har en lång historisk användning som livsmedel och medicinalväxt för att uppnå välmående, livskraft och god hälsa. Tranbär är bland annat rika på C-vitamin, folsyra, järn, zink, reservatrol och antioxidantgrupper som antocyaniner, polyfenoler och katekiner.

Tranbär vid urinvägsinfektion

Att äta tranbär för att snabbare bli av med urinvägsinfektion (UVI), är en gammal beprövad huskur. Det har även fått ett visst stöd från modern forskning (1) (2). Man tror att antioxidantiva ämnen i bäret gör det svårare för bakterier att fästa och att det låga pH-värdet bidrar till en miljö där bakterierna inte trivs. Att dricka osötad tranbärssaft eller inta tranbärsextrakt kan därför vara väl värt att prova som första hjälp vid UVI och i förebyggande syfte om man har problem med återkommande urinvägsinfektioner.

 

Exempel på hälsokostprodukter med tranbär:

 

Fler produkter med tranbär hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Bodet C, Grenier D, Chandad F, et al. Potential oral health benefits of cranberry. Crit Rev Food Sci Nutr 2008 Aug;48(7):672-80.

(2) Bailey DT, Dalton C, Joseph Daugherty F, et al. Can a concentrated cranberry extract prevent recurrent urinary tract infections in women? A pilot study. Phytomedicine 2007 Apr;14(4):237-41. 

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close