Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

WellAware Tranbär- och Brännässelextrakt

av | nov 18, 2020 | Fysisk hälsa, Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 0 Kommentarer

– I betalt samarbete med WellAware – Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Wellaware.se –

Tranbär och brännässla är två av våra mest älskade nordiska ”superfoods”. De innehåller generöst med näring, en hög koncentration av antioxidanter och många andra intressanta näringsämnen.

WellAware Tranbar- och Brannasselextrakt

Tranbär

Tranbäret är känt som ett riktigt superbär tack vare det generösa näringsinnehållet. Bären är väldigt rika på antioxidanter som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Man hittar även en betydande mängd av vitaminerna C, E, B1, folat och mineraler som mangan, järn, kalcium, kalium, zink, magnesium och koppar. Tranbär innehåller även generöst med fytokemikalier och ämnen som antocyanioder, polyfenoler, reservatrol och katekiner. Den syrliga smaken beror på naturliga syror så som citron-, äppel- och bensoesyra.

Användningen av tranbär går flera hundra år tillbaka i tiden. Vad man vet var ursprungsbefolkningen i Nordamerika de första som använde tranbär som mat så tidigt som på 1550-talet. Förr brukade sjömännen äta tranbär för att förhindra skörbjugg eftersom bären är rika på C-vitamin. Inom folkmedicin har tranbär en lång traditionell användning vid bland annat tandköttsinflammation, njursten och problem i urinvägarna. En klassisk huskur som nog är känd för många är att inta tranbär vid urinvägsinfektion för att få infektionen att läka snabbare. Teorin är att tranbär innehåller ämnet proantocyanidiner, vilket gör att bakterierna som orsakar infektionen får svårare att fästa på slemhinnorna (1).

Brännässla

Brännässlan är en annan fantastisk nyttoväxt och med ett innehåll av över 70 olika näringsämnen är det en riktig “supermat”. Historiskt har brännässlan använts både som ett näringsrikt livsmedel och som en uppskattad läkeväxt. Traditionellt ses nässlan som allmänt stärkande för att öka energin och orken. Den har en lång historisk bakgrund som ett vätskedrivande medel, för att underlätta matsmältningen och som blodrenande vid olika typer av allergier, infektioner och inflammationer. Liksom tranbär ha den också använts som en läkeväxt för urinvägarna (2) (3).

Brännässlan innehåller rikligt med klorofyll som bidrar till transport av näring och syre till kroppens celler. Man hittar även en betydande mängd vitaminer som A, C, K och B, samt mineraler som järn, kalcium, magnesium, kalium, zink, och kisel. Dessutom innehåller den samtliga essentiella aminosyror och en mängd andra intressanta ämnen som till exempel lutein, quercetin, acetylkolin, myrsyra, serotonin, zantofyll och polyfenoler.

 

Återförsäljare till WellAware Tranbär- och Brännässelextrakt hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Cranberry juice– a well-characterized folk-remedy against bacterial urinary tract infection. Wien Med Wochenschr. 2007;157(13-14):325-30. doi: 10.1007/s10354-007-0432-8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17704981/

(2) Vår Örtabok, Allt om örter – från odling till användning, Författare Lesley Bremness, Bokförlag Rabén Prisma, ISBN 91-518-2782-4

(3) Urtica spp.: Ordinary Plants with Extraordinary Properties. Molecules. 2018 Jul; 23(7): 1664. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6100552/

 

Relaterande inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close