5 tips för naturlig smärtlindring utan mediciner

by Mikaela Bjerring on 14 maj, 2016 · 3 comments - I samarbete med Reuma shop -

in Andningen - Luftvägarna, Blogg, Hälsa, Inflammation, Muskler – Skelett – Leder, Vardagsmotion

Att gå runt med smärta kan vara väldigt påfrestande oavsett om det är ett tillfälligt problem, eller en ständigt gnagande kronisk smärta. Smärta är inget som man ska behöva leva med, utan det gäller att ta reda på uppkomsten av problemet och vidta åtgärder därefter. 

5 tips för naturlig smärtlindring - utan mediciner

Kronisk smärta är ofta ett symtom på en underliggande skada, obalans eller sjukdom. Det är ett av kroppens sätt att säga ifrån att något är fel. Det är en varningssignal för att en obalans behöver rättas till. Smärta kan vara djupt påfrestande både fysiskt och psykiskt. Ett konstant obehag som drar ner rejält på livskvalitén och sätter begränsningar för den drabbade individen. Ju mer vi ignorerar problemet, ju svårare kommer problemet att bli. Kroppen har en fantastisk förmåga att många gånger självläka om man bara ger den rätt förutsättningar, vilket inkluderar kost och livsstilsförändringar som hjälper kroppen att återfå sin balans. Här följer några exempel på åtgärder för naturlig smärtlindring.

Sömn och återhämtning

Sömn och vila är kroppens och hjärnans sätt att återhämta sig. Utan bra sömn så fungerar vi helt enkelt inte optimalt. Känner du av smärta och värk när du sover och/eller blir din sömn ofta störd? Ja, då bör du ser efter hur du sover och vad du sover på och vidta åtgärder. Rätt madrass och kudde kan här göra stor skillnad. Produkter som t.ex Tempur som är gjorda av ergonomiskt tryckavlastande material ger ett väldigt bra stöd. Madrassen och kudden formas efter dig och inte tvärtom, vilket ger både stöd och tryckavlastning. Ryggraden behåller sitt naturliga läge vilket förhindrar värk i nacka, rygg och höft. Det främjar även blodcirkulationen. Genom studier (1) har man sett att tryckavlastande madrasser och kuddar förbättrar sömnen för personer som lider av värkande leder och reumatiska besvär.

Andas rätt

Att andas rätt (medveten andning) är ett effektivt verktyg för smärthantering. Teorin bakom medveten andning är att en långsam och djup andning har en omedelbar påverkan på det sympatiska nervsystemet. När du andas rätt slappnar kroppen av, blodcirkulationen blir bättre och syreupptaget i kroppen ökar. Medveten andning är effektivt både vid akut och kortvarig smärta såväl som vid långvarig kronisk smärta. Genom att lära dig andas rätt kan du vinna många fördelar för hälsan och välbefinnandet.

Nyponpulver

Vid smärta och värk som grundar sig i ett inflammatoriskt tillstånd så har nyponpulver via en mängd studier (2) visat sig ha en antiinflammatorisk verkan och bidrar till att bibehålla hälsosamma och rörliga leder. Nyponpulver innehåller många viktiga näringsämnen och vad som gör det så unikt är att det innehåller ämnet GOPO (galactolipid). Det är GOPO som står för den antiinflammatoriska verkan och kan därför vara väldigt effektivt vid inflammatorisk smärta och värk som till exempel artros och reumatoid artrit.

Stöd och avlastning

Vid smärta och värk så kan olika avlastningshjälpmedel som knäskydd, ryggbälte, handledsskydd, vristskydd etc. ge ett bra stöd och bidra till att minska smärta och värk. Dessa kan användas både dag och natt. En annan fördel med avlastningsskydd är att det är lättare att fungera normalt och vara aktiv om den smärtande kroppsdelen får stöd och smärtlindring. Människan är byggd för att röra på sig och vi behöver vara fysiskt aktiva för att må bra.

Träna och vara aktiv

Risken vid stelhet, ledvärk och smärta är att personen undviker att röra på sig, vilket i längden kommer att förvärra tillståndet (3). De flesta som har reumatisk värk, artros eller ryggont blir bättre med motion och styrketräning. Så gå ut och rör på dig. Du kan också ta hjälp av olika träningsredskap som ger rätt belastning på muskler och leder.

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Tryckavlastande madrasser bidrar till minskad smärta: https://www.vardforbundet.se/Documents/%C3%96vrigt/Uppsala/Upplevelser%20hos%20patienter%20med%20trycks%C3%A5r_2014.pdf

(2) Improved gait in persons with knee related mobility limitations by a rosehip food supplement: A randomized, double-blind,placebo-controlled trial” Ginnerup-Nielsen, Christensen, Bliddal, Zangger, Hansen, Henriksen vid The Parker Institute, Department of Rheumatology, Copenhagen University Hospitals at Bispebjerg-Frederiksberg, Copenhagen, Denmark. http://www.gaitposture.com/article/S0966-6362%2815%2900727-4/addons

(3) Fysisk aktivitet förbättrar tillståndet vid kronisk värk och smärta: http://fyss.se/wp-content/uploads/2015/02/FYSS-kapitel_L%E2%94%9C%C3%91ngvariga-utbredda-sm%E2%94%9C%C3%B1rttillst%E2%94%9C%C3%91nd.pdf

 

{ 3 comments… read them below or add one }

1 Kertstin maj 15, 2016 kl. 10:54

Medveten andning är något som alla borde lära sig för att må bättre.

Svara

2 Berit maj 16, 2016 kl. 08:42

Nyponpulver har hjälp min inflammation i lederna och smärtan. Det har även gjort att jag har kunna röra på mig mer och gått ner 5 kg på 3 månader, vilket hjälpt ytterligare. Nyponpulver kan jag verkligen rekommendera.

Svara

3 Eva Öst juni 4, 2016 kl. 14:32

Nyponpulver är helt fantastiskt! 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: