Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Stretching är viktigt för alla

av | mar 1, 2016 | Blogg, Böcker om hälsa, Fysisk hälsa, Träning & Fysisk aktivitet | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bokus.se – 

Stretching är viktigt för alla oavsett om du tränar eller inte. Varje dag utsätter vi vår kropp för en rad olika ställningar och rörelser som alla kanske inte är ergonomiskt riktiga. Detta kan kroppen ta stryk av i längden om den inte ”justeras”. Genom att skaffa dig kunskap om varför du bör stretcha och inkluderar övingar i din dagliga rutin, så kan du bli starkare, förebygga skador och öka din prestation.

Stretching är viktigt för alla

Fördelar med stretching

För att ta ett exempel så har många av oss har ett stillasittande jobb. Vi kanske inte sitter med en bra hållning i en ergonomiskt korrekt ställning. Detta ger ofta förkortade muskler på baksidan av låren. Axlarna skjuts framåt och uppåt som i sin tur göra att bröstmusklerna förkortas och musklerna i ryggen försvagas. Efter en tid så är risken stor att man får problem med värk, stelhet och förslitningsskador.

För att rätta till problemet med förkortade muskler så måste man motverka de negativa rörelser som man gör varje dag. Detta gör du genom att träna upp styrkan i de försvagade musklerna och stretcha de förkortade musklerna. Det är även viktigt att ändra sin arbetsställning till en mer ergonomiskt korrekt.

Att lära sig stretcha rätt

Det finns många riktigt bra och heltäckande böcker om stretching som du kan ta hjälp av. Bland annat har Kristian Berg skrivit ett flertal böcker inom ämnet. Hans böcker innehåller lättbegriplig information som gör att man kan förstå problemet och sedan lösa det. Kompletta övningar för hela kroppen med anatomiska illustrationer. Vidare kan du även läsa om muskelfakta, teorier, övningar och beskrivningar av vanliga fel och vad man bör göra för att åtgärda problemet.

Du kan lätt göra stretching till en daglig rutin för att underhålla din kropp. Kanske har du återkommande huvudvärken eller ryggont som du vill bli av med? Oavsett så kan stretching göra dig smidigare, ge dig bättre hållning och hjälpa dig få bättre kontroll över din kropp.

 

Böcker om stretching hittar du här

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Emma

    Så bra tips och bra inlägg. Jag tror definitivt att jag behöver stretcha.

    Svara
  2. Karina

    Ska definitivt börja stretcha. Jag vet att min hållning inte är så bra och det visa sig att jag är stel och öm i både rygg och axlar.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Jag tycker själv att det gör väldigt stor skillnad.

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close