Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Stretching är viktigt för alla

av | mar 1, 2016 | Blogg, Böcker om hälsa, Hälsa, Träning, Träningsredskap, Vardagsmotion | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bokus.se – 

Stretching är viktigt för alla oavsett om du tränar eller inte. Varje dag utsätter vi vår kropp för en rad olika ställningar och rörelser som alla kanske inte är ergonomiskt riktiga. Detta kan kroppen ta stryk av i längden om den inte ”justeras”. Om du skaffar dig kunskapen om varför du bör stretcha och inkluderar det in din dagliga rutin, så kan du bli starkare, förebygga skador och öka din prestation.

Stretching är viktigt för alla

För att ta ett exempel så har många av oss har ett stillasittande jobb. Vi kanske inte sitter med en bra hållning i en ergonomiskt korrekt ställning. Detta ger ofta förkortade muskler på baksidan av låret. Axlarna skjuts framåt och uppåt som i sin tur göra att bröstmusklerna förkortas och musklerna i ryggen försvagas. Efter en tid så är risken stor att man får problem med värk, stelhet och förslitningsskador.

För att rätta till problemet med förkortade muskler så måste du motverka de negativa rörelser som du gör varje dag. Detta gör du genom att träna upp styrkan i de försvagade musklerna och stretcha de förkortade musklerna. Det är även viktigt att ändra sin arbetsställning till en mer ergonomiskt korrekt.

Stora stretchboken” skriven av Kristian Berg är en riktigt bra och heltäckande bok om stretching som du kan ha stor hjälp av. I boken finns det 40 kompletta övningar för hela din kropp med anatomiska illustrationer. Boken innehåller lättbegriplig information som gör att man kan förstå problemet och sedan lösa det. Vidare innehåller boken muskelfakta, teori, övningar och beskrivning av vanliga fel och vad man bör göra för att åtgärda problemet.

Du kan lätt göra stretching till en daglig rutin för att underhålla din kropp. Kanske kan det hjälpa den onda ryggen, den återkommande huvudvärken eller få din hållning att bli bättre! Eller vet du med dig att du slavar med din stretching efter träning? Oavsett så kan stretching göra dig smidigare, ge dig bättre hållning och hjälpa dig få bättre kontroll över din kropp.

 

Återförsäljare av Stora Stretchboken hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Emma

    Så bra tips och bra inlägg. Jag tror definitivt att jag behöver stretcha.

    Svara
  2. Karina

    Ska definitivt börja stretcha. Jag vet att min hållning inte är så bra och det visa sig att jag är stel och öm i både rygg och axlar.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Jag tycker själv att det gör väldigt stor skillnad.

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close