Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Vegansk proteinglass med havtorn och mango

av | jun 11, 2018 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Happy Green – 

Här följer en vegansk variant av proteinglass med smak av havtorn och mango som bjuder på en massa härliga nyttigheter. En glass som du kan njuta av med gott samvete och som dessutom är väldigt lätt och snabb att göra.

Vegansk proteinglass med havtorn och mango

Proteinglass med havtorn och mango (1 portion):

Mango-havtornsås:

Så här gör du:

  1. För att göra mango-havtornsåsen, så mixar du helt enkelt bara samtliga ingredienser: mango, havtornpulver, fibersirap och vatten till en slät sås.
  2. För att göra glassen så mixar du alla ingredienser till en jämn och krämig textur med hjälp av en stavmixer eller en matberedare.
  3. Direkt från mixern så har den en konsistens av mjukglass. Föredrar du den lite fastare, så kan du ställa in den i frysen någon timme.
  4. Toppa med mango-havtornsås och lite krossade pistagenötter och du har en näringsrik proteinglass som smakar fantastiskt gott.

Kort om lucuma

Lucuma är en frukt från Sydamerika med en naturligt god sötma. Smaken kan beskrivas som en blandning av kola och vanilj och har ett lågt GI-värde på ca 25. Lucuma är inte bara ett bra alternativ för sötning, det är även en gudomlig superfood. Den innehåller generöst med näring, vilket inkluderar en betydande mängd antioxidanter, vitaminer, mineraler och fibrer.

Kort om fibersirap

Fibersirap är en söt sirap som består av 70 % prebiotiska fibrer som gör gott för magen och endast 6 % sockerarter. Det låga GI-värdet gör den LCHF-vänlig. Den är gjord av en växtfiber kallad isomalto-oligosackarid (IMO). I sirapen finns en liten mängd maltextrakt och stevia. Fibersirap finns som clear och gold och har en fin sötma som kan ersätta vanlig sirap i all typ av matlagning och bakning.

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Karin B

    Mums! Ser helt vansinnigt gott ut! Ska absolut prova att göra. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Blev riktigt god! Låt mig gärna veta vad du tyckte om du gör den! 🙂

  2. Anne

    Provade receptet igår och vill bara säga att det blev fantastiskt gott! 🙂 Kommer definitivt göra glassen ofta.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Vad trevligt att höra! 🙂 Roligt att du tyckte om den. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close