Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Därför är Omega-3 från alger ett bra alternativ

av | okt 2, 2014 | Blogg, Eko & Miljövänligt, Kost & Näring | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Omega-3 tillhör de fleromättade fettsyrorna som vi måste få i oss via kosten, eftersom kroppen inte kan producera dom själv. Omega-3 från alger är här ett mycket bra alternativ av flera anledningar.

Därför är Omega-3 från alger ett bra alternativ

Fördelar med vegetabiliskt Omega-3

Idag finns det många rapporter om risken för att få i sig tungmetaller och miljögifter via fisken vi äter. Dock är fiskoljan som används som kosttillskott av omega-3 noga renad och kontrollerad. Nackdelen är att det tar så mycket som 600 sardiner för att utvinna tillräckligt med fiskolja för en burk. Det utgör ett stort hot för våra havs bistånd (1).

Andra sätt att tillgodose sitt behov av omega-3 är genom vegetabiliska källor. Valnötter, linfröolja, hampaolja och kallpressad rapsolja innehåller samtliga omega-3. Dessa livsmedel ger dock inte de direkta formerna EPA och DHA utan ALA som är moderfettsyran i omega-3 familjen. Det betyder att en omvandling från ALA till EPA och DHA måste ske i kroppen, där en stor del går förlorat i processen. Dessa livsmedel är fortfarande bra källor för omega-3, men algolja är överlägset i det här fallet.

Att få i sig Omega-3 från genom alger

Omega-3 från alger är ett miljövänligare, renare och billigare alternativ att producera än den från fisk. Det är även det bästa alternativet för vegetarianer och veganer för att få i sig de direkta formerna EPA och DHA. Odling av alger som används till kosttillskott sker i bassänger och påverkar varken det marina ekosystemet, fiskbeståndet eller deras naturliga näringskällor. Genom att inkludera alger som chlorella och spirulina i sin kost kan man få i sig en viss mängd omega-3, men en mer koncentrerad källa är att inta algolja.

 

Återförsäljare av tillskott med algolja hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Om våra hav och fiskbistånd: http://www.havet.nu/?d=33

(2) Produktblad om AlgOmega3: <a href=”http://www.helhetshalsa.se/files/doc/shop/algomega3_produktblad_2014-09-18.pdf” target=”_blank”>http://www.helhetshalsa.se/files/doc/shop/algomega3_produktblad_2014-09-18.pdf</a>

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Sabine-Välbefinnaren

    Intressant fakta de där med att de krävs 600 sardiner för en enda burk. De är kanske bäst att äta de där sardinerna istället för att använda dom till tabletter, rent miljömässigt är de bättre. Men för kroppen är de bättre att äta ämnen som inte är “processade” och i sin naturliga form. Det är min tro i alla fall. Alger rockar! =) Kram

    Svara
  2. Madelaine

    Alger är en sådan supermat och så näringsrikt. Jag tar nu omega 3 från fisk, men ska absolut byta!

    Svara
  3. Isa

    Är det här ett bra alternativ med?
    Nordiska bärfröoljor från svarta vinbär, havtorn och lingon som källa för Omega-fettsyror. Ett bra miljöalternativ, fritt från miljögifter och tungmetaller.
    Nordiska bärfröoljor karakteriseras av en unik sammansättning av näringsämnen sprungna ur det extrema nordiska klimatet. Dessa näringsämnen motsvarar vårt behov av fettsyror och fettlösliga antioxidanter.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Bärfröoljor från Svartvinbär, havtorn och lingon innehåller en massa bra näringsämnen och en variation av Omega-fettsyror, men det är inte en lika koncentrerad källa av just Omega-3.

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close