– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Att få i sig tillräckligt av de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6 i en bra balans är av en stor betydelse för hälsan. Faktum är att varenda cell i kroppen är beroende av dessa fetter.

Vikten av att få i sig Omega-3 fettsyror

Balansen mellan omega-3 och omega-6

Det är i synnerhet tre omega-3 fettsyror som är av betydelse: DHA, EPA och alfa-linolensyra, varav den sistnämnda är moderfettsyran i omega-3 familjen. Kroppen kan bilda de två fettsyrorna EPA och DHA från alfa-linolensyra, men det ultimata är att få i sig alla tre former. Medan omega-3 minskar inflammation i kroppen, ökar omega-6 generellt inflammation. Båda fettsyrorna är livsnödvändiga och behövs för en lång rad kroppsfunktioner. Därför måste det alltid råda en balans mellan de båda för att vi ska må bra och för att kroppen ska fungera optimalt. Det är ingen större risk att man får brist på omega-6, då det finns rikligt i många livsmedel, dock bör man vara uppmärksam på sitt omega-3 intag.

Exempel på vad omega-3 behövs för i kroppen

Omega-3 och omega-6 har många viktiga uppgifter och behövs bland annat för att bygga och reparera kroppens celler. Balansen av fettsyrorna påverkar även vårt immunsystem, hormonbalans, regleringen av blodtrycket, hur njurarna fungerar och inflammatoriska tillstånd i kroppen. Vidare behövs även dessa fettsyror för att synen och hjärnan ska fungera optimalt och för att vi allmänt ska må bra, hålla oss friska och ha tillräckligt med energi. En mängd studier har gjorts på omega-3 fettsyror och dess betydelse för hälsan. I dag har fettsyrorna många välkända hälsoeffekter och den Europeiska Livsmedelsmyndigheten EFSA har godkänt ett flertal hälsopåståenden:

  • DHA bidrar till normal synförmåga
  • DHA bidrar till normal hjärnfunktion
  • EPA & DHA bidrar till hjärtats normala funktion
  • DHA & EPA bidrar till att bibehålla normala triglyceridnivåer i blodet
  • EPA & DHA bidrar till att bibehålla normalt blodtryck
  • Moderns intag av DHA bidrar till att ögonen utvecklas normalt hos foster och spädbarn som ammas
  • Intag av DHA bidrar till att synen utvecklas normalt hos spädbarn upp till 12 månaders ålder
  • Moderns intag av DHA bidrar till att hjärnan utvecklas normalt hos foster och spädbarn som ammas
  • Alfa-linolensyra bidrar till att bibehålla normala kolesterolnivåer i blodet

Exempel på livsmedel som innehåller omega-3:

  • Fet fisk som lax, makrill, öring, krill, sill, sardiner, fiskleverolja (EPA och DHA)
  • Vissa alger, algolja (EPA och DHA)
  • Linfrön, linfröolja (Alfa-linolensyra)
  • Rapsolja (Alfa-linolensyra)
  • Valnötter, valnötsolja (Alfa-linolensyra)
  • Avokado, avokadoolja (Alfa-linolensyra)
  • Chiafrön, Chiaolja (Alfa-linolensyra)

Exempel på olika kosttillskott med omega-3:

 

Återförsäljare av olika omega-3 tillskott hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

7 Kommentarer

  1. Malin

    Intressant!

    Svara
  2. Eva Öst

    Jag hade torra fläckar på kroppen och ansiktet får några år sedan och fick tipset att jag skulle börja ta tillskott av omega-3. Fläckarna försvann och huden blev generellt mycket bättre.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Vad bra att du kom på att det var brist på Omega-3 som spökade.

      Svara
  3. Lena H

    Själv tagit omega-3 som tillskott under många år för att “smörja” min kropp 🙂

    Svara
  4. Emma Ö

    Jag hade knottrig hud på överarmarna och jag hade torra fläckar både på ansikte och kropp. Någon sa till mig att det kan vara omega-3 brist. Så jag började ta omega-3 dagligen. Huden har blivit mycket finare och spänstigare, inga torra fläckar eller knottror och jag känner mig inte lika stel längre.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Det du beskrev är typiska bristsymtom på essentiella fettsyror. Vad skönt att du blev av med dina problem.

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close