Fibrer

by Mikaela Bjerring - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

Att få i sig tillräckligt med fibrer är viktigt för hälsan och en bra mag- tarmfunktion. Fiberrik mat bidrar till att hålla blodfetterna låga, håller magen och tarmen i trim, samt hjälper till att föra bort slagg och toxiner. Det ökar även tillväxten av goda tarmbakterier, ger ett jämnare blodsocker och en ökad mättnadskänsla, vilket kan bidra till viktkontroll. Klicka här för att läsa mer om fiber

Holistic Horizons Special Formula Bulking Agent, 340 gram

Special Formula Bulking Agent är ett pulver som hjälper till att rena tarmarna från slaggprodukter och återställa tarmfloran utan att behöva fasta. Pulvret passar den som har kraftig obalans i tarmfloran och innehåller specialodlade psylliumfröskal, maskros och kryddnejlika.

179 kr

 

Healthwell Diet fiber, 90 kapslar

Diet Fiber från Healthwell är ett naturligt och hälsosamt fibertillskott som bland annat innehåller glukomannanfiber från konjakrot. Verksamma fibrer som kan hjälpa dig att ta tag i din vikt, få kontroll över blodsockernivåerna samt sänka ditt kolesterol.

89 kr

 

Mezina Konjak, 180 tabletter

Glucomannan är en vattenlöslig fiber som absorberar vätska vilket ger en svällande effekt på 2-300 gånger sin egen storlek. Ger en mättnadskänsla som kommer snabbt och verkar länge.

399 kr

 

Gastroline Frukt & Fiber Tärningar, 25 tuggtärningar

Gastroline Frukt och Fiber tärningar är smidiga tuggtabletter med fibrer från havre och fiberrik frukt. Frukt och Fiber är utvecklad för dig som vill ha ett naturligt sätt att hålla igång magen.

109 kr

 

Fler produkter hittar du här

Funktion i kroppen av fiber

Kostfiber finns bara i växter och inte i animaliska livsmedel. Det är kolhydrater som inte kan brytas ner under matsmältningen av enzymer eller tas upp i tunntarmen. De kommer därför till tjocktarmen utan att ge någon energi. De vanligaste fibertyperna är hemicellulosa, cellulosa, lignin och pektin.

Lösliga och olösliga fibrer

Det finns två olika sorters kostfiber, vattenlösliga och icke vattenlösliga. De vattenlösliga fungerar som en svamp som absorberar toxiner och överskott av kolesterol i kroppen, vilket då hjälper till att sänka blodkolesterolet genom att föra ut det via avföringen. De icke vattenlösliga fibrerna hjälper tarmarna att hålla sig i bra form genom att skrubba dom rena från giftigt material och ta hand om restprodukter i kroppen. Fibrer innehåller inga näringsämnen, men stödjer många av kroppens funktioner. De har en positiv inverkan på blodsockret, tarmhälsan, hjärt-kärlsystemet och kroppens avgiftningsfunktioner.

Eftersom kostfiber binder vätska till sig minskar det risken för förstoppning. För den som har problem med trög mage är det därför viktigt att äta mycket fiber och dricka tillräckligt med vatten. En fiberrik kost ökar mättnadskänslan, vilket oftast leder till mindre småätande mellan måltiderna, som gör det lättare att hålla vikten. Fiberrik mat innehåller oftast mindre fet än mat med mindre kostfiber, vilket håller blodfetterna låga. Eftersom det ofta krävs att man tuggar fiberrika livsmedel lite mer ökar salivproduktionen, vilket är bra både för matsmältningen och tänderna. Det finns många fördelar med kostfiber och båda typerna är viktiga för hälsan och för att man ska må bra.

Sammanfattningsvis bidrar fiber till:

  • Fiber bidrar till att hålla blodfettnivåerna låga.
  • Ökar mättnadskänslan.
  • Fibrer gör så att blodsockret stiger långsamt.
  • Hjälper till att hålla magen och tarmarna i trim.
  • Ökar tillväxten av goda tarmbakterier.
  • Bidrar till en jämnare blodsockernivå.

Kända funktioner av fiber i kroppen (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Kostfiber bidrar till normal mag- och tarmfunktion.
  • Kostfiber i kombination med en hälsosam kost och livsstil bidra till hälsosamma blodsockernivåer.
  • Kostfiber bidrar till normala kolesterolnivåer.

Exempel på livsmedel som innehåller lösliga fibrer:

  • Linser
  • Kikärter
  • Fikon
  • Solrosfrön
  • Bönor
  • Råris
  • Linfrö
  • Psylliumfrön även kallat loppfrön
  • Sesamfrö
  • Alfalfafrön

Exempel på livsmedel som innehåller olösliga fibrer:

  • Havregryn
  • Kakaopulver
  • Havrekli
  • Morot
  • Kokos
  • Bönor
  • Vetegroddar

Fiberrika grönsaker:

De flesta grönsaker innehåller mycket av både lösliga och olösliga fibrer. Här är några av de som innehåller mest:

  • Ärtor
  • Bär
  • Svartrot
  • Blomkål
  • Brysselkål
  • Palsternacka
  • Rotselleri
  • Morot
  • Rödbeta
  • Kålrot
  • Broccoli
  • Vitkål

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket om fiber: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fibrer