Krom vid sockerberoende

by Mikaela Bjerring on 15 juni, 2011 · 2 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Kost, Kosttillskott, Viktkontroll

Krom är ett spårämne som bidrar till normal omsättning av fett, protein och kolhydrater. Mineralet är känt för att öka kroppens känslighet för insulin och bidra till att balansera blodsockret. Krom kan därmed hjälpa vid sockerbegär genom att dämpa sötsuget.

Funktionen av krom i kroppen

Krom är ett essentiellt spårämne som bland annat ingår i GTF (Glukos Tolerans Faktor) och som är nödvändigt för glukosomsättningen. Med hjälp av krom kan insulinet arbeta optimalt och bidra till att glukosupptaget till hjärnans mättnadscentrum fungerar, vilket gör att hungerkänslor minskar och glukos- och fettförbränning ökar. Brist på krom kan således leda till sämre utnyttjade av blodsockret, en ojämn blodsockernivå, som i sin tur bidrar till trötthet, huvudvärk, ökat sötsug och omotiverad hunger (1). Krom är även verksamt vid förbränning av fett, kolhydrater och upptag av protein.

Krom vid typ-2 diabetes

Det finns ett flertal studier som visar att krom har betydelse för att minska risken för typ-2 diabetes. Enligt två publicerade amerikanska studier kan ett dagligt kosttillskott av krom minska risken för typ-2 diabetes med så mycket som 20-30 procent. En av de två studierna genomfördes vid Indiana University, Bloomingdale (2). De personer som hade de högsta nivåerna av krom uppvisade 20 procent lägre risk att utveckla metabolt syndrom. Metabolt syndrom är ett väletablerat tidigt skede av typ-2 diabetes och kännetecknas av fetma, högt blodtryck, obalanserat blodsocker och insulinresistens.

Kromets funktion liknar hormonernas funktion och utsöndras i kroppen efter behov, det vill säga blodsockerbehovet. Krom reducerar blodfetterna och kontrollerar kolesterolhalten i blodet. Är nivåerna av krom låga är det svårare för insulinet att få sockret in i cellen, något som kan leda till insulinresistens, då kroppen visserligen producerar tillräckliga mängder insulin, men inte svarar korrekt på insulinet. På lång sikt kan insulinresistens leda till typ-2 diabetes. Från att ha varit en relativt ovanlig sjukdom som drabbade i stort sätt bara äldre, har typ-2 diabetes på bara 30 år blivit en folksjukdom som även drabbar yngre personer.

Att få i sig krom

I kosten hittar vi krom i t.ex fisk, nötter, broccoli, baljväxter och fullkornsprodukter. Dock är absorptionen av krom från kosten låg. Mindre än 2,5 procent av kromet vi får i oss från maten tas upp (3). Har man problem med blodsockret eller stort sötsug så kan det vara värt att komplettera en välbalanserad kost med ett tillskott av krom.

Återförsäljare av tillskott av krom hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) (3) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Kromtillskott förbättrar blodsockervärden hos diabetiker: Racek J. et al. “Influence of chromium-enriched yeast on blood glucose and insulin variables, blood lipids, and markers of oxidative stress in subjects with type 2 diabetes mellitus”. Biol Trace Elem Res, 2006;109:3: 215-30.

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Anna O juni 16, 2011 kl. 12:17

Jag hade väldigt ostabilt blodsocker för ett par år sedan. Jag fick tipset om kromtabletter och dom hjälpte verkligen 🙂

Svara

2 Mikaela Bjerring juni 17, 2011 kl. 12:50

Underbart Anna att du fick ordning på ditt blodsocker. 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: