Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Manukahonungen kommer från Nya Zeelands avlägsna, föroreningsfria skogar och är känd för sina fantastiska hälsofördelar. Det som gör denna honungen så speciell och unik är de starka antibakteriella egenskaperna som den har tack vare det höga innehåll av metylglyoxal (MGO).

Manukahonungens fördelar för hälsan

Det aktiva ämnet MGO i Manukahonung

Manukahonung skiljer sig mycket från annan honung, eftersom den har betydligt starkare antibakteriella egenskaper. Forskning har visat att manukahonung kan skydda mot omkring 80 olika bakterier och vara mer effektiv än antibiotika vid vissa typer av infektioner (1). Det har utförts en mängd studier genom åren som visat mycket positiva resultat vid bland annat förkylning och olika bakterieinfektioner (2) (3) (4).

Det speciella med manukahonung är att den är väldigt rik på det bioaktiva ämnet MGO (methylglyoxal). NPA (non-peroxide activity) är den internationella termen som mäter den totala antibakteriella aktiviteten i honungen. När man testat över 300 typer av honung runt om i världen så var manukahonungen den enda som man fann hade denna icke-peroxid-aktivitet. För att kallas manukahonung så måste den ha UMF, MGO eller NPA-märkning. Ju högre värde desto större är honungens antibakteriella effekt.

Kvalitésystemet för manukahonung

När man köper manukahonung så ska UMF framgå tydligt på produkten. UMF står för Unique Manuka Factor och är ett speciellt graderingssystem för att mäta renhet och kvalité på manukahonungen. NPA, står för Non-Peroxid-Activity, som anger honungens välgörande egenskaper och styrka på en skala 1 – 30. Manukahonung som är märkt 10 + eller högre är en bra honung om man är ute efter de antibakteriella egenskaperna. Licensierade tillverkare som väljer att använda sig av UMF-märkning måste också uppfylla följande kriterier:

  • De skall ha namnet UMF tydligt angivet på framsidans etikett.
  • Honungen ska förpackas och märkas i Nya Zeeland.
  • Den skall vara från ett företag i Nya Zeeland med licens att använda namnet UMF.
  • Den skall ha licenstagarens namn på etiketten.

Användning av manukahonung:

Ta en struken tesked (5-10 g) 15-20 minuter innan maten, 2-3 gånger per dag vid infektioner. Man kan även inta 1 tsk manukahonung som ett dagligt tillskott om man vill. Honungen kan med fördel även användas direkt på huden för att ge fukt, näring och när man vill utnyttja de antibakteriella egenskaperna lokalt som t.ex vid akne, sår och bakterieinfektioner. Via kliniska studier har man också sett mycket positiva resultat vid eksem, dermatit och psoriasis (5) (6) (7).

 

Återförsäljare av manukahonung hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Kwakman P.H.S., Velde A.A., de Boer L. & Christina M.J.E. ”Two Major Medicinal Honeys Have Different Mechanisms of Bactericidal Activity”, PLoS ONE 6(3), 7709. doi: 10.1371/journal.pone.0017709 

(2) Maddocks S.E., Salinas Lopez M., Rowlands R.S. & Cooper, R.A., ”Manuka honey inhibits the development of Streptococcus pyogenes biofilms and causes reduced expression of two fibronectin binding proteins”, Microbiology, 2012, 158, 781-790.

(3) Jervis-Bardy J, Foreman A, Bray S & Tan L ”Methylglyoxal-Infused Honey Mimics the Anti-Staphylococcus aureus Biofilm Activity of Manuka Honey: Potential Implication in Chronic Rhinosinusitis”, Laryngoscope, 2011, 121:1104-1107.

(4) Majtan, J., Klaudiny, J., Bohova, J. & Kohutova, L. ”Methylglyoxal-induced modifications of significiant honeybee proeinous components in manuka honey: Possible therapeutic implications”. Fitoterapia, 2012, 83 (4): 671-677. doi:10.1016/j.fitote.2012.02.002. PMID 22366273.

(5)Honey in dermatology and skin care: a review: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24305429

(6) Honey: A Therapeutic Agent for Disorders of the Skin: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5661189/

(7) Honey: A realistic antimicrobial for disorders of the skin: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S168411821500033X 

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Miriam

    Jag har hört om Manukahonung och att det ska ha otroliga egenskaper. Nyfiken på att prova.

    Svara
  2. Ulla

    Jag som ständigt åker på förkylningar och infektioner borde prova på denna Manukahonung. Jag använder ändå honung i mitt te, så ska prova Manukahonung nästa gång.

    Svara
  3. Fredrik K

    Manukahonung låter intressant!

    Svara
  4. Anna W

    Manukahonung är dyr, men värt varenda krona! jag brukar göra en ansiktsmask av manukahonung och citron som jag låter ligga på ca 30 min. Huden känns underbar efteråt och strålar 🙂 Love it!

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close