– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Manukahonung har egenskaper som skiljer sig mycket från annan honung. De kraftfulla antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaperna i kombination med det rika näringsinnehållet gör honungen unik. Här följer några tips om hur du kan använda manukahonung i din hudvårdsrutin.

Skönhetstips med manukahonung

Manukahonung är mycket speciell och är inte bara ett fantastiskt livsmedel, utan har även många fördelar när den används på huden. Det finns en mängd kliniska studier om manukahonung och dess hälsosamma egenskaper (1) (2) (3). Honungen har visats sig väldigt effektiv vid hudproblem, för att ge näring och vård. Den hjälper huden att absorbera fukt, vilket ger en hälsosammare hud, påskyndar läkning och förhindrar ärrbildning.

Rengör huden på djupet med manukahonung

Applicera manukahonung i hela ansiktet på rengjord hud. Massera med mjuka cirkelrörelser, doppa fingrarna i varmt vatten och fortsätt att massera under ett par minuter. Värmen från vattnet hjälper till så att honungen kan jobba djupare. Låt honungen verka i 5-10 minuter och skölj sedan av med ljummet vatten och fortsätt med din vanliga hudvårdsrutin.

Ansiktsmask med manukahonung

Manukahonung som ansiktsmask bidrar med mycket fukt och näring. Ta en klick honung och applicera på ett väl rengjort ansikte, hals och dekolletage och låt verka i cirka 30 minuter. Skölj av med ljummet vatten och fortsätt med din vanliga hudvårdsrutin.

Ansiktspeeling med manukahonung

Krossa havregryn och blanda med honung, cirka hälften av varje för en enkel och effektiv ansiktspeeling. Massera i cirkelrörelser över hela ansiktet under ett par minuter. Låt verka i cirka 5 minuter och skölj sedan av med ljummet vatten.

Kroppspeeling med manukahonung

Blanda 1 msk manukahonung med 1/2 dl kokosolja och 1 dl grovt havssalt. Massera in över hela kroppen i cirkelrörelser, låt verka i cirka 5 minuter och duscha därefter av med ljummet vatten.

 

Återförsäljare av manukahonung hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Honey in dermatology and skin care: a review: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24305429

(2) Honey: A Therapeutic Agent for Disorders of the Skin: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5661189/

(3) Honey: A realistic antimicrobial for disorders of the skin: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S168411821500033X

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close