Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Studie på probiotika vid kronisk trötthet

av | jul 16, 2012 | Blogg, Energibrist, Hälsa, Kost, Mage - Tarm, Stress | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Mjölksyrabakterier så kallad probiotika kan hjälpa människor som lider av kronisk trötthet (CFS) visar en svensk forskningsstudie. Några av de positiva resultaten som noterades var stärkt kognitiv förmåga som förbättrade korttidsminnet och koncentrationsförmågan.

Studie på probiotika vid kronisk trötthet

Studie – Probiotika vid kroniskt trötthetssyndrom

Efter det att sambandet mellan immunsystemet, mag-tarmsystemet och centrala nervsystemet blivit erkänt så beslöt en svensk forskargrupp att undersöka om probiotika (mjölksyrabakterier) så kallade goda bakterier kunde lindra tillståndet vid kronisk trötthet. Pilotstudien utfördes vid Karolinska universitetssjukhuset och publicerades i den vetenskapliga tidskriften Nutrition Journal (1). Resultatet visade att intag av probiotika kan bidra till ett förbättrat tillstånd hos människor med kroniskt trötthetssyndrom (CFS).

Under totalt 10 veckor följde forskarna en grupp människor. Man började att observera deltagarna två veckor innan behandlingen, därefter fick personerna kosttillskott av probiotika två gånger om dagen under fyra veckor följt av ytterligare fyra veckors observation. Några av de positiva resultaten som patienterna upplevde när de intog probiotika var stärkt kognitiv förmåga som förbättrade deras korttidsminnet och koncentrationsförmåga.

De som drabbas av kronisk trötthet (CFS) upplever en extrem och varaktig fysisk och psykisk utmattning, med nedsatt kognitiv funktion. Varför vissa utvecklar sjukdomen är ännu inte klarlagt, men en trolig orsak anses vara ett inflammatoriskt tillstånd och en obalans i tarmfloran och immunsystemet. Enligt vårdguiden.se är ca 45 000 personer i Sverige drabbade och många av dessa får förtidspensionera sig eftersom dom inte klarar av att jobba.

Att få i sig probiotika (mjölksyrabakterier)

De goda probiotiska bakterierna kan vi få i oss via fermenterade och mjölksyrade livsmedel. Man kan även inta tillskott av probiotika i form av mjölksyrabakterier. Exempel på produkter är Probiomage, Probioplex och Ultraflora Plus som finns både för vuxna och barn.

 

Återförsäljare av tillskott med mjölksyrabakterier hittar du här

 

Källor och Referenser:

Studien: Effect of supplement with lactic-acid producing bacteria on fatigue and physical activity in patients with chronic fatigue syndrome: www.nutritionj.com/content/8/1/4  

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close