Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Naturlig energi från guarana

av | jan 22, 2021 | Fysisk hälsa, Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Guarana är naturligt rikt på ämnen som fungerar energigivande, uppiggande och koncentrationshöjande. Det har gjort guarana till en uppskattad hälsokostprodukt för att höja prestationen och orken vid studier, arbete och träning.

Naturlig energi från guarana

Vad är guarana?

Guarana som heter Paullinia Cupana på latin är ett tropiskt bär som växer i Amazonas djungel, främst i Brasilien. På portugisiska betyder guarana ”frukt som liknar människoögon”. En mogen guaranafrukt är ungefär lika stor som en kaffefrukt. Den har ett rött skal som omsluter ett svart frö täckt av ett vitt fröskal, vilket får frukten att likna ett öga och därav namnet. Urbefolkningen i Amazonas har länge använt guarana för att baka guaranabröd och för att tillreda en speciell energigivande dryck. Bäret har även använts traditionellt som en läkeväxt, bland annat vid huvudvärk.

Inom livsmedelsindustrin används guarana idag främst i energidrycker och som en smaksättare. Det är också en uppskattad hälsokostprodukt för att öka energin. Guaranaextrakt har även kommit att bli en omtyckt ingrediens inom skönhetsindustrin för sitt rika innehåll av antioxidanter och för dess stimulerande ämnen som gynnar blodcirkulationen.

Näringsinnehållet av guarana

Det huvudsakliga aktiva ämnet i guarana är guaranin som är en typ av koffein. Man hittar även de aktiva ämnena teobromin och teofyllin som även de fungerar stimulerande. Dessutom är guarana som nämnt rikt på antioxidanter, såsom tanniner, saponiner, polyfenoler och katekiner.

Uppiggande och energigivande egenskaper av guarana

Guaranin är precis som annat koffein stimulerande för det centrala nervsystemet som gör att det fungerar uppiggande, energigivande och koncentrationshöjande. Lika så är ämnena teofyllin och teobromin som är närbesläktade med koffein centralstimulerande.

Det naturliga koffeinet i guarana ska vara snällare mot kroppen än koffeinet som finns i kaffebönor genom att ge en långsammare och varaktigare effekt (1). Resultatet blir en jämnare och stabilare förhöjd energinivå som håller i sig längre. Studier har också visat att guarana kan ha fördelar för fokus och koncentration (2) (3).

Guarana kan alltså vara ett bra tillskott vid tillfällen då du behöver extra energi, fokus och koncentration. Personer som är känsliga för koffein bör dock vara försiktiga när det gäller guarana. Likaså ska du avstå från guarana om du av andra anledningar inte bör inta centralstimulerande ämnen.

Att inta guarana

Som hälsokostlivsmedel finns guarana att köpa i form av pulver. Guaranapulver kan du enkelt blanda med vatten, juice eller tillsätta i smoothies. Det är populärt att ta innan träning för att få en extra boost, eller närhelst under dagen när man upplever att energin och koncentrationen börjar svikta. Tänk dock på att undvika att förtära guarana sent på kvällen eftersom det kan störa sömnen.

 

Återförsäljare av guaranapulver hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Neurocognitive effects of guaraná plant extract. DOI: 10.1358/dof.2008.33.10.1250977. https://www.researchgate.net/publication/247829688_Neurocognitive_effects_of_guarana_plant_extract

(2) A double-blind, placebo-controlled, multi-dose evaluation of the acute behavioural effects of guaraná in humans. 2007 Jan;21(1):65-70. doi: 10.1177/0269881106063815. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16533867/

(3) Improved cognitive performance in human volunteers following administration of guarana (Paullinia cupana) extract: comparison and interaction with Panax ginseng. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0091305704002710

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Therese

    God smak med. Brukar tillsätt guarana i min smoothie.

    Svara
  2. Malin S

    Guarana finns i min PWO. Super!

    Svara
  3. Kattis

    Verkligen uppiggande!

    Svara

Lämna ett svar till Malin S Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close