Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Så länge räcker ditt lagrade D-vitamin

av | jan 28, 2021 | Blogg, Fysisk hälsa, Kost & Näring | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Vår största källa till D-vitamin är som känt solen, men hur länge räcker den mängd D-vitamin som vi kan lagra från solexponering? Och när kan vi egentligen bilda D-vitamin genom solens strålar? Dom frågorna och många fler tänkte jag ta upp i det här inlägget.

Så länge räcker ditt lagrade D-vitamin

Hur länge räcker lagrat D-vitamin?

Många tror att det räcker att vara ute i solen på sommaren för att tillgodose sitt behov av D-vitamin resten av året. Faktum är att kroppens nivåer av lagrat D-vitamin sjunker snabbare än vad de flesta tror. Hur mycket D-vitamin man kan bilda och lagra från solen och hur länge det räcker är även individuellt. Enligt forskare kan D-vitamin lagras i 3 veckor upp till max 2 månader efter solexponering under den delen av året som solen står tillräckligt högt (1). Därefter är vi beroende av att få i oss D-vitamin från kosten och kosttillskott för att tillgodose vårt behov resten av året.

När kan vi bilda D-vitamin från solen?

Ett annat vanligt missförstånd är att vi kan bilda D-vitamin från solen året om så länge den skiner, men så är tyvärr inte fallet. Det är bara när solen står tillräckligt högt på himlen som vi kan producera D-vitamin den vägen. För att D-vitamin ska kunna bildas krävs det att huden träffas av solens UVB-strålar, vilket sker när solen står i minst 45 graders vinkel över horisonten.

På våra nordliga breddgrader står solen bara tillräckligt högt från ungefär april till mitten/slutet av september, mellan klockan 11.00 -15.00 (2). Under vinterhalvåret står solen för lågt och UVB-strålarna filtreras bort i atmosfären. Om du tittar på din skugga utomhus och skuggan är kortare än du, så står solen tillräckligt högt för att bilda D-vitamin. Om skuggan är lika lång som du eller längre, står solen för lågt och inget D-vitamin kan bildas.

Hur länge behöver vi vistas i solen?

Hur länge vi behöver vistas i solen för att bilda tillräckligt med D-vitamin beror också på (3). För en ljus hud som inte är insmord med solskyddsfaktor anses 15-30 minuter ett par gånger i veckan vara tillräckligt för att maxa D-vitaminbildningen. Överviktiga och äldre har dock svårare att både bilda och lagra D-vitamin (4) (5). Mörkhyade bildar heller inte D-vitamin lika effektivt och kan behöva vistas i solen 5 till 10 gånger längre än ljushyade för att bilda lika mycket D-vitamin (5) (6). Det beror på att ju mörkare huden är, ju mer UV-strålning filtreras bort.

Solskyddskräm, luftföroreningar och om det är molnigt påverka också hur mycket D-vitamin som kroppen kan bilda från solens UVB-strålar. När D-vitaminupptaget väl är mättat så ökar inte D-vitaminlagret i kroppen oavsett hur mycket tid man spenderar i solen.

Att tillgodose sitt behov av D-vitamin året om

Eftersom vi inte kan tillverka eget D-vitamin under oktober till april så är vi helt beroende av att få i oss tillräckligt av D-vitamin från kost under vinterhalvåret. Livsmedel som innehåller D-vitamin är främst fet fisk och D-vitaminberikade mejeriprodukter. Svamp som kantareller och Karl Johan innehåller en viss mängd D-vitamin av den vegetabiliska formen D2. Det är alltså väldigt få livsmedel som innehåller det viktiga vitaminet. Får man inte i sig tillräckligt via kosten bör man komplettera med ett D-vitamintillskott.

Olika alternativ av D-vitamintillskott:

  • D3-vitamin från ullfett (tabletter, kapslar eller flytande)
  • D3-vitamin från lav (vegan)
  • D2-vitamin från svamp (vegan)

Alla dessa alternativ av D-vitamintillskott kan du köpa här

 

Källor och Referenser:

(1) Forskaren: Så länge räcker D-vitaminet från sommarens sol! https://www.land.se/halsa/forskaren-sa-lange-racker-d-vitaminet-fran-sommarens-sol/

(2) (6) Bristguiden / D-vitaminbrist: https://www.bristguiden.se/sv-se/d-vitaminbrist/hur-far-vi-i-oss-d-vitamin

(3) Vitamin D: The “sunshine” vitamin. 2012 Apr-Jun; 3(2): 118–126. doi: 10.4103/0976-500X.95506. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3356951/

(4) The Problems of Vitamin D Insufficiency in Older People. Published online 2012 Jun 6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3501367/

(5) Vitamin D Deficiency: Consequence or Cause of Obesity? Published online 2019 Aug 28. doi: 10.3390/medicina55090541. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6780345/

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Lea

    Så intressant <3

    Svara
  2. Anne

    Tack för en bra artikel! Visste faktiskt inte att vintersolen inte gav D-vitamin, tur att jag tar D-vitamintillskott. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack för att du gillade artikeln.:)

  3. Anja W

    Så viktigt att få i sig tillräckligt med D-vitamin!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close