C-vitamin – Askorbinsyra

by Mikaela Bjerring · 0 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

C-vitamin (Askorbinsyra) är en vattenlöslig vitamin, en organisk syra och en antioxidant. Det är ett viktigt näringsämne vid bildning av kollagen som stärker bindväven, blodkärlen, huden, tandköttet, tänderna och skelettet. C-vitamin underlättar upptaget av järn ur kosten och skyddar fettlösliga vitaminer och andra fettämnen i kroppen från att oxidera (härskna). Klicka här för att läsa mer om C-vitamin

Holistic C-Vitamin Bioflav, 90 kapslar

Holistic C-vitamin med bioflavonoider Holistic C-vitamin innehåller vitamin C tillsammans med bioflavonoider. Kapslarna är helt vegetabiliska och ger 500 mg C-vitamin per kapsel.

159 kr

Gå till butik
 

Holistic C-Vitamin pulver, 80 port

Holistic c-vitamin pulver syraneutral. Holistic C-vitamin är ett lättblandat pulver med hög dos C-vitamin. Holistics vitamin är buffrad och därmed syraneutral.

255 kr

Gå till butik
 

Alpha Plus C-Vitamin 1000 mg, 60 tabletter

alpha plus c-vitamin med bioflavonoider Alpha Plus C-vitamin med bioflavonoider innehåller 1000 mg per tablett. Tabletterna är time release, vilket betyder ett långsammare och jämnare upptag under 6-8 timmar.

98 kr

Gå till butik
 

Fler kosttillskott av vitamin C hittar du här

Läs om vad C-vitamin bra för och C-vitaminbrist

Funktion av vitamin C, askorbinsyra i kroppen

C-vitamin har bland annat till uppgift att hjälpa till att bygga upp kroppens benvävnad och brosk. Det har betydelse för att kollagen skall bildas som bygger upp vår stödjevävnad och bidrar till normal funktion av huden, blodkärlen, benstommen, tandköttet och tänderna.

C-vitamin bidrar också till normal funktion av immunsystemet och nervsystemet och behövs för vår energiomsättning. Det har en betydelse för normal psykologisk funktion och bidrar till att minska trötthet och utmattning.

C-vitamin är känd som en kraftfull antioxidant som skyddar cellerna mot oxidativ stress och motverkar den skadliga effekten av fria radikaler som bryter ner kroppen celler. I perioder när vi utsätts för mycket stress ökar den negativa påverkan utifrån och då är det extra viktigt att få i sig tillräckligt med antioxidanter via kosten. C-vitamin har också en betydelse för upptaget av järn i kroppen. Kroppen har svårt att tillgodogöra sig järn ur maten, men tillsammans med C-vitamin kan upptaget förbättras.

Brist på C-vitamin

Tidig C-vitaminbrist kan visa sig som utmattning, trötthet, ångest och irritation. Orsaken är bland annat att binjurarnas hormonproduktion störs. Ett av de första tecknen är att tunna blodkärl brister och det kan märkas som blödande tandkött. Allvarlig brist kan i sällsynta fall ge skörbjugg, en sjukdom med symtom som inflammationer i tandköttet, försämrad sårläkning och infektionskänslighet.

Kända funktioner av C-vitamin i kroppen (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • C-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till att bibehålla immunsystemets normala funktion under och efter intensiv fysisk träning.
  • C-vitamin bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.
  • C-vitamin bidrar till att minska trötthet och utmattning.
  • C-vitamin bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal psykologisk funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för blodkärlens normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för benstommens normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för broskets normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för tandköttets normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för hudens normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för tändernas normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal energiomsättning.
  • C-vitamin bidrar till att återbilda den reducerade formen av vitamin E.
  • C-vitamin ökar järnupptaget.

Exempel på livsmedel som innehåller betydande mängder C-vitamin

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR


(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken, Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket - https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-c

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa