Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Studie: C-vitamin kan hjälpa vid nedstämdhet

av | sep 3, 2016 | Blogg, Fysisk hälsa, Psykisk hälsa | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

En studie som publicerades i tidskriften Nutrition visar att C-vitamin kan förbättra humöret och det känslomässiga tillståndet hos patienter som lider av akut nedstämdhet.

Studie: C-vitamin kan hjälpa vid nedstämdhet

En dubbelblind studie som utfördes i Montreal, Kanada (1) visade att C-vitamin snabbt kunde få patienter som led av nedstämdhet på bättre humör. Patienterna som hade kommit in akut på grund av känslomässiga tillstånd fick antingen 2000 IU D-vitamin, 1000 mg C-vitamin eller placebo i 7-10 dagar. Den grupp som fick C-vitamin uppvisade mycket snabba förbättringar i humöret.

Det är välkänt att C-vitamin bidrar till normal psykologisk funktion. En anledning är att C-vitamin bidrar till binjurarnas normala funktion som bland annat har till uppgift att producera adrenalin och kortisol – två viktiga hormoner som har betydelse vid stress- och depressionsrelaterade besvär. Den positiva förbättringen förklarades med att patienterna hade lidit av stora näringsbrister. C-vitaminbrist kan kopplas till psykisk ohälsa, och tillskott av C-vitamin kan på så sätt förbättra humöret hos akut inlagda patienter enligt studien.

Dr. L. John Hoffer, MD, professor I medicin vid McGill University, som ledde studien tillade i studierapporten – ”Många patienter som kommer in akut på sjukhuset för depressionsliknande besvär har både D-vitaminbrist och C-vitaminbrist i blodet. Patienter får sällan tillskott av vitaminer eftersom de flesta läkare inte är medvetna om problemet. D- och C-vitaminbrist vid humörrelaterade sjukdomar är tydlig.”

 

Källor och Referenser:

(1) Zhang M, Robitaille L, Eintracht S, Hoffer LJ. Vitamin C provision improves mood in acutely hospitalized patients. Journal of Nutrition  2010 August. Lady Davis Institute for Medical Research, McGill University, and Jewish General Hospital, 3755 Cote Sainte Catherine, Montreal, QC H3T 1E2, Canada.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close