Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

ADHD – ADD

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till svensk hälsokost –

ADHD och ADD är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som påverkar personens koncentrationsförmåga och fokusering. Medan ADHD även omfattar överdriven aktivitet är ADD en uppmärksamhetsstörning utan hyperaktivitet. På denna sidan kan du läsa mer om ADHD och ADD, samt om kost- och livsstilsförändringar som kan hjälpa tillståndet.

Kost och livsstil som kan hjälpa vid ADHD och ADD

Vad är ADHD och ADD?

ADHD är en förkortning av “Attention Deficit Hyperactivity Disorder” som är hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning. Det är ett neuropsykiatriskt funktionshinder där forskning har visat att det verkar vara själva nervcellernas struktur som är problemet (1). Det påverkar personens förmåga att fokusera och koncentrera sig. ADHD omfattar även överdriven impulsivitet och aktivitet. ADD (Attention-Deficit Disorder) är precis som ADHD fast utan hyperaktiviteten. Ibland kan det tvärtom vara lite svårt för en person med ADD att komma ur startblocken. ADHD verkar vara vanligare hos pojkar och män och ADD vanligare hos flickor och kvinnor.

Personer med ADHD och ADD blir mycket lätt distraherade av yttre stimuli. Det gör att dom har svårt att följa instruktioner och styra uppmärksamheten. Dessa personer verkar ofta inte lyssna på vad som sägs, drömmande, ofokuserade och tappar lätt bort saker. De kan även ha svårt att organisera målinriktade aktiviteter, växlar ofta från en oavslutad uppgift till en annan, vilket påverkar förmågan att vara produktiv. Det kan även påverka personens sociala relationer och självkänsla. ADHD och ADD debuterar i barndomen och drabbar uppskattningsvis 5 % av alla barn och kvarstår under tonåren och upp i vuxen ålder i 40-70 % av fallen.

Naturlig hjälp vid ADHD och ADD

Forskning och medicinsk litteratur tyder på att man kan uppnå stor förbättring genom att ändra kosten och komplettera med vissa kosttillskott. Bland annat har det visat sig att barn och vuxna med ADHD eller ADD ofta lider brist på essentiella fettsyror, magnesium, zink, vitamin B6 och i vissa fall även järn, vilket bland annat refereras i Lifetime Nutritional Influences on Cognition, Behaviour and Psychiatric Illness (Benton, D (ed); Woodhead Publishing Ltd, 2011). Vitamin B6, zink och magnesium är näringsämnen som är nödvändiga för att hantera stress och för kroppens avgiftning. När vi äter mycket socker och är högaktiva, så förbränner vi mer av dessa näringsämnen, vilket förvärrar symtomen ytterligare. Det kan därför många gånger hjälpa att eliminera mjölk, vete, socker och tillsatser (främst natriumglutamat) ur kosten. Det finns också en del studier som visat mycket goda resultat med kosttillskott av aminosyrorna l-teanin och karnitin (2).

Näringsämnen som kan förbättra tillståndet vid ADHD och ADD enligt studier (3):

  • Vitaminer: B-komplex, vitamin-B3, vitamin-B6, C-vitamin
  • Mineraler: Magnesium, Zink
  • Fettsyror:  Omega-3 (EPA/DHA), GLA, AA
  • Aminosyror: Teanin, Karnitin

(De näringsämnena som är markerade har fått mest fokus inom forskning)

Tänk på att du bör rådgöra med din läkare innan du kompletterar med kosttillskott om du är under medicinering.

Aminosyran l-teanin

Teanin har genom forskning (4) visat sig kunna vara ett alternativ till medicinen Ritalin hos både vuxna och barn som lider av ADD eller ADHD. L-teanin är en unik aminosyra som finns rikligt i grönt te och som stimulerar produktionen av alfavågor i hjärnan, vilket resulterar i förbättrad mental funktion och fokus. Teanin modifierar också nyckelneurotransmittorer kopplade till humör, uppmärksamhet och minne. Som kosttillskott kan man t.ex inta grönt te-extrakt.

Fettsyrorna Omega-3 och Omega-6

Fettsyrorna omega-3 och omega-6 har betydelse för cellernas funktion och det finns vetenskapliga studier som tyder på att tillskott av dessa fettsyror kan ha positiv effekt vid ADHD och ADD. T.ex gjordes en studie av psykologen Sven Östlund vid Barn-neuropsykiatriska kliniken på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. Han forskade på omega 3-tillskottet Eye Q, som kommer från fet fisk och hur det kan förbättra tillståndet vid ADHD och ADD. Dosen som testades var den som anges på förpackningen, sex kapslar per dag och gav mycket positiva resultat.

Även andra studier har visat att omega-3 fettsyran EPA har positiv inverkan på inlärningsförmågan, minnet och koncentrationen (6). De barn som svarade bra på behandlingen med omega 3 visade sig ha en felaktig balans mellan fettsyrorna, med ett underskott på omega-3. 
Både vuxna och barn som har uppmärksamhetsproblem och svårt att fokusera bör därmed se efter sitt intag av omega-3 (5) (6).

Aminosyran Karnitin

Via studier har man sett hur säkert det är att behandla ADHD-barn med aminosyran karnitin. I en dubbelblind placebo-kontrollerad studie fick 13 av 24 pojkar tillskott av karnitin. Föräldrarna och lärarna gjorde en utvärdering och noterade hur de olika pojkarna uppförde sig. Samtliga av de 13 pojkarna uppförde sig lugnare och mindre aggressivt (7).

Magnesium, zink och B6

Genom studier har man sett att barn och vuxna med ADHD och ADD ofta lider brist på magnesium, zink, och vitamin B6 (8). Både magnesium och zink är avslappnande mineraler, som aktiverar det parasympatiska nervsystemet (till skillnad mot deras antagoniseter kalcium och koppar, som aktiverar det sympatiska nervsystemet). Det är alltså mycket svårt att slappna av om man inte får i sig tillräckligt med avslappnade mineraler. Det kan därmed vara värt att prova ett kosttillskott som inkluderar magnesium, zink och B6 i en bra balans som t.ex produkten Puori Mineral M3.

 
Källor och Referenser:
(1) The neurobiological basis of ADHD: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016271/
(2) Ge barnen medicin först när andra behadlingar provats: https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2012/02/02/ge-barnen-medicin-forst-nar-andra-behandlingar-provats/
(3) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sida: 676, ISBN: 91-631-7910-5.
(4) Teanin / Theanine: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 480-481, ISBN: 91-631-7910-5.
(5) Omega-3: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor:268-277, ISBN: 91-631-7910-5.
(6) Studie: Omega-3 hjälper vid ADHD: Johnson M, Ostlund S, Fransson G, Kadesjö B, Gillberg C. (2009 Mar, vol. 12 sid. 394-401). ”Omega-3/omega-6 fatty acids for attention deficit hyperactivity disorder: a randomized placebo-controlled trial in children and adolescents.”. Journal of Attention Disorders.
(7) Karnitin vid ADHD: Montgomery, SA, et al. “Meta-analysis of double blind randomized controlled clinical trials of ALC versus placebo in brainfunction”. Int Clin Psychopharmacol.2003;18:61-71
(8) Lifetime Nutritional Influences on Cognition, Behaviour and Psychiatric Illness (Benton, D (ed); Woodhead Publishing Ltd, 2011).

 

Relaterade inlägg:

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close