Kroniskt trötthetssyndrom (ME/CFS)

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Kroniskt trötthetssyndrom (ME/CFS) innebär att man känner sig mycket svag och utmattad och har känt så under ett halvår eller mer. Man har sjukdomskänsla i kroppen som kan visa sig genom ett flertal olika symtom. Hos en del kan symtomen successivt avta med tiden, men långt ifrån alla med ME/CFS blir helt friska. Det finns dock mycket man kan göra för att hjälpa sig själv till tillfrisknande. 

Kroniskt trotthetssyndrom (ME_CFS)

Vad är Kroniskt trötthetssyndrom?

Kroniskt trötthetssyndrom som även går under namnen Myalgisk encefalomyelit (ME) och Chronic fatigue syndrome (CFS) innebär att man känner sig svag, utmattad och känt så under minst ett halvår. Hur mycket man än vilar och sover så lyckas man inte återhämta sig. Den drabbade har en symtombild kopplat till immunförsvaret som omfattar neurologiska besvär och problem som kan länkas till hormonsystemet (1).

Man har kommit fram till slutsatsen av att ME/kroniskt trötthetssyndrom är en autoimmun sjukdom (2). Det innebär att något har blivit fel i immunförsvaret, att det är överaktivt och angriper friska celler istället för att skydda dem. Ungefär i tre av fyra fall finns det ett samband med att man haft en infektionssjukdom som förkylning, influensa eller luftvägsinfektion, där man aldrig återhämtat sig efter infektionen (3). Ungefär 45 000 människor i Sverige har sjukdomen som kan drabba både män, kvinnor och barn, men det finns en överrepresentation av kvinnor mellan 25 och 40 år (3) (4).

Symtom vid kroniskt trötthetssyndrom ME/CFS

Symtom vid ME/CFS kan variera, men det som kännetecknar sjukdomstillståndet är en oförklarad trötthet/utmattning som inte går att vila bort. Tillståndet ska ha varat i minst sex månader, i kombination med minst fyra andra symtom av följande (3):

  • Man känner sig inte utsövd när man vaknar
  • Svårighet att koncentrera sig och problem med korttidsminnet
  • Återkommande perioder med halsont
  • Huvudvärk
  • Ömma lymfkörtlar på halsen eller i armhålorna
  • Efter fysisk ansträngning får man sjukdomskänsla som håller i sig i mer än 24 timmar.
  • Lättare muskelvärk
  • Ledvärk i flera av kroppens leder (utan svullnad eller rodnad)

Det är dessutom vanligt att patienter med ME/CFS även har något av följande symtom:

  • IBS (känslig/irriterad tarm)
  • Ökat sömnbehov
  • Fibromyalgi
  • Svårigheter att stå upp (Ortostatisk intolerans)
  • Nedstämdhet som beror på sjukdomen

Kroniskt trötthetssyndrom ska inte förväxlas med Utmattningssyndrom

Det finns likheter mellan Kroniskt trötthetssyndrom ME/CFS och utmattningssyndrom (utbrändhet), men dessa tillstånd ska inte förväxlas. Den största skillnaden mellan dem är att utmattningssyndrom grundar sig i stark stress som pågått i minst sex månader före insjuknandet och det är den väsentliga orsaken bakom patientens funktionsnedsättning.

De influensaliknande symtom och sjukdomskänsla som nämnt ovan som är en del av ME/CFS tillhör inte heller den typiska bilden vid utmattningssyndrom. I stort sätt alla med utmattningssyndrom återhämtar sig och tillfrisknar, även om det ofta tar lång tid. Till skillnad från utmattningssyndrom blir långt ifrån alla med ME/CFS helt friska. Det finns dock mycket man kan förändra i sin livsstil som kan lindra besvären och öka chansen för tillfrisknande.

Studier om näringsämnen vid ME/CFS

Vitaminer: B-komplex, B12, B6, B9 (Folyra), C, Betakaroten
Mineraler: Mg, K, Mo, Fe, ZN
Fettsyror: EPA/DHA
Aminosyror: L-karnitin, acetyl L-karnitin, L-glutation
Övriga näringsämne: NADH, Q10, Mjölksyrabakterier (probiotika), Enzymer
Naturmedicin/örter: Astragalus, Catuaba, Chisandra, Dong quai, Ryskrot, Rosenrot
(Dom näringsämnen som är markerade har starkast verkan)

B-vitaminernas betydelse vid kroniskt trötthetssyndrom

Enligt en studie som publicerades i Journal of Royal Society of Medicine, såg forskare en direkt koppling mellan reducerade nivåer av B-vitaminer och kroniskt trötthetssyndrom (6). Studien fokuserade på B6 (pyridoxin), B2 (riboflavin) och B1 (tiamin), där forskarna tror att B6 är särskilt viktigt. Vitaminet är en betydande komponent för nervsystemet, den psykologiska funktionen och bidrar till minskad trötthet och utmattning. B6 stödjer även ett normalt fungerande immunsystem. Eftersom det finns en koppling mellan virus och utvecklingen av kroniskt trötthetssyndrom, menar forskarna att ökande B6-nivåer kan hjälpa T-cellfunktionen, så att de bättre kan bekämpa infektioner.

Det krävs även att det finns tillräckligt med vitamin B6, folat och B12 för att metyleringen i kroppen ska fungera. Brist på vitamin B12 stör metyleringsprocessen och kan orsaka många obalanser som direkt bidrar till kroniskt trötthetssyndrom. Metylering är en kemisk reaktion i kroppen där metylföreningar (en kolatom och tre väteatomer) används i kritiska funktioner – immunfunktion, energiproduktion, humör, inflammation, nervfunktion, avgiftning och till och med DNA – som alla är utmaningar hos patienter med kroniskt trötthetssyndrom. Metyleringen bearbetar toxiner, tillverkar hormoner och hjälper till vid produktion av neurotransmittorer som melatonin. Hur bra din kropp kan metylera påverkar alla dessa viktiga områden. Dålig metylering kan leda till olika kroniska tillstånd, inklusive vissa typer av cancer, kardiovaskulär sjukdom, diabetes, allergier, matsmältningsbesvär, humör och psykiatriska störningar och kronisk trötthet. Det finns alltså ett starkt samband mellan B12-brist och kroniskt trötthetssyndrom, där  B12 kan öka energin, minska depression och förebygga neurologiska symtom och stödja kognitiv funktion (7). Man bör därför vara uppmärksam på sina nivåer av B-vitaminer i kroppen.

Magnesium vid kroniskt trötthetssyndrom

En studie som publicerades i brittiska journalen The Lancet, visade att patienter med kroniskt trötthetssyndrom ofta hade låga magnesiumnivåer. De patienter som fick tillskott av magnesium upplevde förbättrad energinivå, ett mer balanserat känslomässigt tillstånd och mindre smärta och värk. I slutet av sexveckorsstudien fick alla patienter som fått tillskott av magnesium normala magnesiumnivåer i kroppen (8). Magnesium tillhör därmed ett av de näringsämnen som man bör vara extra uppmärksam på vid kroniskt trötthetssyndrom.

Q10 och NADH vid kroniskt trötthetssyndrom

Det finns även studier som indikerar att kosttillskott av antioxidanterna coenzym Q10 och nikotinamidadenindinukleotid (NADH) som är kända för sina hjärtskyddande egenskaper kan lindra symptom vid kroniskt trötthetssyndrom. I studien (9) fick 80 deltagare under 8 veckor 200 mg Q10 en gång dagligen och 20 mg NADH en gång dagligen eller placebo. Efter åtta veckor visade gruppen som fick Q10 plus NADH signifikanta minskningar av maximal hjärtfrekvens under ett ergometerprov i cykeln, jämfört med i början av studien. Deltagarna rapporterade också en minskning av trötthet vid varje uppföljningsbesök.

Probiotika vid kroniskt trötthetssyndrom

En pilotstudie som utfördes vid Karolinska universitetssjukhuset och publicerades i den vetenskapliga tidskriften Nutrition Journal (10) visade att intag av probiotika kan bidra till ett förbättrat tillståndet hos människor med kroniskt trötthetssyndrom. Under totalt 10 veckor följde forskarna en grupp patienter med ME/CFS. Man började att observera deltagarna två veckor innan behandlingen, därefter fick personerna kosttillskott av probiotika två gånger om dagen under fyra veckor följt av ytterligare fyra veckors observation. Några av de positiva resultaten som patienterna upplevde när de intog probiotika var stärkt kognitiv förmåga som förbättrade deras korttidsminnet och koncentrationsförmåga.

Livsstilsåtgärder vid kroniskt trötthetssyndrom:

 

Se över kosten

Ät en antiinflammatorisk kost som motverkar för hög inflammation i kroppen, vilket främjar kroppens friska processer. Eftersom kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar så kan man ofta uppnå stora förbättringar enbart genom att vara noga med kosten. Mer om antiinflammatorisk kost kan du läsa om här.

Se över näringsintaget

Se till att du får i dig samtliga essentiella näringsämnen i tillräckliga mängder för att tillgodogör kroppens behov. Undersök även om du har några näringsbrister som spökar. Ett bra sätt att näringsberika kosten är att tillföra livsmedel som t.ex nässla, vetegräs, korngräs och alger som chlorella och spirulina som innehåller ett brett spektrum av näringsämnen i bra balans. Komplettera med kosttillskott vid behov. B-komplex, B6, B12, B9, magnesium och Q10 är som sagt extra intressanta här.

Se efter mag-tarmsystemet

Genom att se till att magen och tarmen fungerar optimalt så gör du mycket för hälsan. Det har även en stor betydelse för kroppens försvar eftersom ca 80 procent av immunsystemet sitter i tarmen. Förutom en bra och balanserad antiinflammatorisk kost så se till att du får i dig mjölksyrabakterier (probiotika) och enzymer som stödjer en bra bakterieflora och balanserat mag-tarmsystem. Mer om hur du stödjer tarmfloran och maghälsan kan du läsa om här.

Få tillräckligt med sömn och återhämtning

 Stresskontroll, vila och avkoppling är väldigt viktigt för att kunna övervinna kronisk trötthetssyndrom. Om du lider av sömnproblem så finns det en hel del naturliga medel som du kan prova. Mer om det kan du läsa här.

Få tillräckligt med motion

Studier visar att träningsterapi kan vara ett viktigt hjälpmedel för att minska trötthet, få mental klarhet och minska depression hos patienter med kronisk trötthetssyndrom (11). Enligt en studie som släpptes i European Journal of Clinical Investigation, rekommenderades personer med ME/CFS att utföra aeroba aktiviteter med en sjukgymnast två gånger per månad, i kombination med hemmaövningar i ungefär 5-15 minuter, fem dagar i veckan (12).

 
Källor och Referenser:
(1) Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag. Sida: 94,ISBN: 91-534-2085-3
(2) Medicin och forskning: http://www.rme.nu/sites/rme.nu/files/16miljonerklubbens_tidning_me-cfs_okt_2011-1.pdf
(3) Vårdguiden: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Kroniskt-trotthetssyndrom/
(4) Läkartidningen.se. http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=12353
(5) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sida: 819, ISBN: 91-631-7910-5.
 (6) Vitamin B status in patients with chronic fatigue syndrome: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10450194
(7) Nutrition and Depression: Nutrition, Methylation, and Depression: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/health-matters/201011/nutrition-and-depression-nutrition-methylation-and-depression-part-2
(8) Red blood cell magnesium and chronic fatigue syndrome: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1672392
(9) Kosttillskott för kronisk trötthetssyndrom: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5010273/
(10) Studien: Effect of supplement with lactic-acid producing bacteria on fatigue and physical activity in patients with chronic fatigue syndrome: www.nutritionj.com/content/8/1/4 
(11) Randomised controlled trial of graded exercise in chronic fatigue syndrome: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15115421
(12) How to exercise people with chronic fatigue syndrome: evidence-based practice guidelines: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22725992

 

Relaterade inlägg:

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close