Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Äppelcidervinäger med ”mamman”

av | jan 3, 2019 | Eko & Miljövänligt, Fysisk hälsa, Hälsa, Kost & Näring | 10 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Äppelcidervinäger har kommit att bli en stapelvara hemma hos mig. En fantastisk produkt för allt från hud- och hårvård, som rengöringsprodukt för hemmet, att använda i matlagning och inte minst att inta som en hälsodryck. Men för att få det mesta och bästa ut av vinägern så vill man använda den som innehåller “mamman”.

Äppelcidervinäger med ”mamman”

Äppelcidervinäger med “mamman”

För städning duger vilken vinäger som helst, men för mat och hälsan använder jag alltid äppelcidervinäger av riktigt bra kvalité som är framställd på ett sådant sätt där alla nyttigheter bevarats. Det är nämligen stor skillnad på äppelcidervinäger och äppelcidervinäger. Den sort som du vill använda är ekologisk, ouppvärmd (Raw), ofiltrerad, opastöriserad som fått jäsa långsamt och som innehåller något som kallas ”mamman” (The Mother). Det är just ”mamman” som utgör den mest hälsosamma delen. Mamman är moderkulturen i vinägern som visar sig som en grumlighet. Den innehåller bland annat strängliknande proteinmolekyler, enzymer, syror och mineraler. I äppelcidervinäger hittar man även en rad vitaminer, antioxidanter och pektin (1).

Det är just under en sådan noggrann process som man framställer Bragg äppelcidervinäger, vilket gjort den till en mycket eftertraktad produkt för hälsomedvetna. Den anses vara en av världens finaste äppelcidervinäger just för alla bevarade nyttigheter. 

Traditionellt har äppelcidervinäger använts för att stödja hälsan på många sätt. Ett område som man till exempel tittat lite närmare på inom modern forskning är äppelcidervinägerns förmåga att bidra till ett stabilare blodsocker.

Studier om äppelcidervinäger och blodsockret

Det finns en del moderna studier som indikerar att äppelcidervinäger kan bidra till att hålla blodsockret stabilare. Till exempel visade en mindre studie att vinäger kan förbättra insulinkänsligheten med 19–34 % under en måltid med högt kolhydratinnehåll och signifikant sänka blodsockret och insulinsvaret (2). Vid en annan studie såg man att vinäger sänkte blodsockret med i genomsnitt 31,4 % efter det att testpersonerna ätit 50 gram vitt bröd (3). Andra studier visar att vinäger kan förbättra insulinfunktionen och sänka blodsockernivån efter en måltid (4).

Betydelsen av ett stabilt blodsocker

Att hålla sitt blodsocker stabilt är viktigt av flera anledningar. Det har betydelse för att hålla aptiten och sötsuget i schack. Det påverkar även energinivån, humöret och våra kognitiva funktioner. Dessutom kan ett blodsocker som åker berg och dalbana öka risken för flera sjukdomar.

Att inta äppelcidervinäger

För att dra nytta av äppelcidervinägern så brukar man traditionellt rekommendera 1 msk äppelcidervinäger blandat i ett glas vatten cirka 20 minuter innan måltid. Tänk på att skölja munnen med vatten efteråt, eftersom vinägern annars kan fräta på emaljen.

Fler användningsområden av äppelcidervinäger kan du läsa om i inlägget “Huskurer med äppelcider vinäger“.

 

Återförsäljare av Bragg äppelcidervinäger med “mamman” hittar du här

 

 

Källor och Referenser:

(1) Study about the nutritional value and medical properties of apple cider vinegar article info abstract.https://www.researchgate.net/publication/322953260_STUDY_ABOUT_THE_NUTRITIONAL_AND_MEDICINAL_PROPERTIES_OF_APPLE_CIDER_VINEGAR_ARTICLE_INFO_ABSTRACT

(2) Vinegar Improves Insulin Sensitivity to a High-Carbohydrate Meal in Subjects With Insulin Resistance or Type 2 Diabetes. https://diabetesjournals.org/care/article/27/1/281/26582/Vinegar-Improves-Insulin-Sensitivity-to-a-High

(3) Effect of neutralized and native vinegar on blood glucose and acetate responses to a mixed meal in healthy subjects. 1995 Apr;49(4):242-7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7796781/

(4) Vinegar consumption can attenuate postprandial glucose and insulin responses; a systematic review and meta-analysis of clinical trials. 2017 May;127:1-9. doi: 10.1016/j.diabres.2017.01.021. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28292654/

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

10 Kommentarer

  1. Anne

    Slipper reflux när jag drick äppelcidervinäger!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Härligt att höra Anne! En riktigt bra gammal huskur som många upplever hjälper vid sura uppstötningar och halsbränna.

  2. Emma O

    Riktigt bra! 🙂

    Svara
  3. Karro

    Bästa äppelcidervinägern! Dricker äppelcidervinäger med vatten varje dag och min mage älskar det.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Den är verkligen en klass för sig. 🙂

  4. Lina W

    Att dricka äppelcidervinäger har gjort sån skillnad för mig.

    Svara
  5. Madde

    En favorit! Så bra 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Den är en klass för sig. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close