Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Bovetegröt tillhör en av mina favoritfrukostar – naturligt glutenfritt, gott, mättande och lättsmält för magen. Man kan välja att göra gröt på helt bovete eller boveteflingor som kan tillredas RAW eller genom kokning. Här följer grundrecept för bovetegröt på 3 olika sätt.

Bovetegröt på 3 sätt recept

Bovete är en naturligt glutenfri ört som ingår i samma familj som ängssyra och rabarber. Den har en mild och god smak, vilket gör det till ett väldigt användbart och uppskattat livsmedel. Helt bovete som tillreds genom blötläggning kan ätas RAW eller kokas och t.ex ersätta ris eller bulgur. Det är också gott att strö över salladen eller använda för att göra vegobiffar. Man kan även göra bovetegröt som är perfekt till frukost eller som mellanmål.

Bovetegröt på helt bovete (1 portion)

Gör så här:

  1. Lägg bovetet i en sil och slå över kokhett vatten. Som alternativ kan man blötlägga bovetet i minst åtta timmar eller över natten och därefter skölja av det ordentligt i en sil. Det gör man för att få bort eventuella rester av det röda färgämnet fagopyrin.
  2. Mät upp vatten, bovete, vaniljpulver, en nypa salt och koka på svag värme i ca 15 minuter.
  3. Servera med valfri mjölkdryck som t.ex: kokosmjölk, mandelmjölk eller havremjölk och toppa med färsk eller torkad frukt och gärna lite kanel, ingefära och kardemumma.

Bovetegröt på boveteflingor (1 portion)

Gör så här:

  1. Till skillnad från helt bovete behöver boveteflingor inte sköljas eller blötläggas. Mät upp vatten, boveteflingor och vaniljpulver i en kastrull.
  2. Koka upp under omrörning tills gröten tjocknar. Salta och smaka av.
  3. Servera med valfri mjölkdryck som t.ex: kokosmjölk, mandelmjölk eller havremjölk. Toppa med färsk eller torkad frukt och gärna lite kanel, ingefära och kardemumma.

Raw bovetegröt på helt bovete (1portion)

Gör så här:

  1. Blötlägg bovetet över natten. Skölj av det blötlagda bovetet ordentligt i en sil och låt rinna av.
  2. Mixa bovetet och bananen eller frukten tillsammans med vaniljpulvret och en nypa salt med hjälp av en matberedare eller en stavmixer. Om du vill kan du även tillsätta lite ingefära, kanel och kardemumma.
  3. Servera med valfri mjölkdryck som t.ex: kokosmjölk, mandelmjölk eller havremjölk och toppa med färsk eller torkad frukt

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Marie

    Gott! Raw varianten har jag aldrig provat, men ska jag göra!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, det blir riktigt gott när man blandar med banan eller annan frukt.

      Svara
  2. Karin

    Bra alternativ till havregrynsgröt som jag äter ofta. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja ett fantastiskt alternativ och det är ju alltid bra att variera sig lite.

      Svara
  3. Sanja

    Mums! Ser gott ut. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close