Overnight oats med chiafrön

av | jul 20, 2017 | Blogg, Glutenfritt, Kost, Laktosfritt, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 8 Kommentarer

Overnight oats med chiafrön är ett riktigt gott och nyttigt frukostalternativ eller mellanmål som du förbereder kvällen innan. Med havregryn, chiafrön och valfri vätska ”lagar” gröten sig själv under natten. Ett hälsosamt val som inte kunde vara enklare att göra.


Overnight oats är kort och gott kall havregrynsgröt. Eftersom den inte kokas räknas det som Raw food, vilket betyder att ingen näring går förlorad i tillagningsprocessen. Kall gröt kanske inte låter så värst spännande, men jag kan försäkra dig om att det är godare än vad det låter. Gillar du vanlig havregrynsgröt, så kommer detta garanterat bli din nya favorit.

När man vill undvika stressiga morgnar eller helt enkelt bara göra det lätt för sig så kan det vara guld värt att ha frukosten klar när man vaknar. Overnight oats blandar du snabbt ihop på några minuter kvällen innan, och allt du behöver göra på morgonen är att toppa med lite nötter, frön, bär, eller något annat som du föredrar.

Detta behöver du:

Gör så här:

Blanda havregryn, chiafrön och vätska i en skål och tillsätt vanilj, ingefära, kardemumma och kanel. Rör om väl och ställ in i kylen över natten. På morgonen har havregrynen och chiafröna sugit upp vätskan. Toppa med något gott och din overnight oats är redo att avnjutas.

Relaterade inlägg:

 

8 Kommentarer

  1. Anna-Lena

    Provade receptet. Riktigt gott! Så det har jag delat vidare på fb. 🙂

    Svara
  2. Margareta

    Enkelt, gott och snabbt att blanda ihop. Tummen upp!

    Svara
  3. Emma O

    Måste jag absolut prova att göra. 🙂

    Svara
  4. Kalle

    Enkelt och gott!

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close