Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Overnight oats med chiafrön

av | jul 20, 2017 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Overnight oats är en så enkel, snabblagad och god frukost. Du blandar ihop den på kvällen och låter den stå i kylskåpet över natten. Allt du behöver göra på morgonen är att toppa med lite kokosyoghurt, bär, frukt, nötter, frön eller något annat som du tycker är gott.

Overnight oats med chiafrön

Vad är overnight oats?

Overnight oats är kort och gott havregrynsgröt som inte kokas. En raw variant som är otroligt god, mättande, nyttig och väldigt enkel at göra. Inte minst är den perfekt för den som vill spara tid på morgonen genom att ha frukosten redo. Den går även att göra i oändligt många smakkombinationer. I detta receptet har jag tillsatt lite chiafrön för extra protein och fibrer.

Ingredienser:

Gör så här:

Mät upp samtliga ingredienser i en skål: havregryn, chiafrön, mjölkdryck, havssalt, vaniljpulver, ingefära, kardemumma, kanel och eventuellt lite sötning. Rör om väl och ställ in i kylskåpet över natten. På morgonen har havregrynen och chiafröna sugit till sig vätskan och gett den en fastare konsistens. Toppa din overnight oats med det du behagar som till exempel färsk eller torkad frukt/bär, nötter/frön, lite yoghurt eller något annat som passar dina smaklökar.

Fullkornshavregryn som livsmedel

Havre har mer än något annat sädesslag kommit att stå för sundhet och hälsa. Ett livsmedel som verkligen har mycket att erbjuda näringsmässigt. 100 g fullkornshavregryn innehåller cirka 13.3 g protein, 10 g fibrer, 57.7 g kolhydrater varav 1.3 g är sockerarter. Fettinnehållet är cirka 7 g varav 1.2 g är mättat fett, 2.5 g enkelomättat och 2.8 g fleromättat. Man hittar även en betydande mängd antioxidanter, järn, kalium, magnesium, fosfor, zink, B-vitaminer och E-vitamin.

Aventramider är en form av antioxidanter som finns i havre. Genom forskning har man sett att aventramider kan bidra till normalt blodtryck och bättre blodcirkulation (1). Havre innehåller även en betydande mängd av aminosyran tryptofan som är nödvändig vid kroppens tillverkning av serotonin och melatonin som har betydelse för sömn, avslappning och vårt välbefinnande (2).

Inte minst innehåller havre en betydande mängd betaglukaner, vilket är en typ av lösliga gelbildande fibrer som har en gynnsam effekt på hälsan. Dessa fibrer har förmågan att sänka förhöjda kolesterolvärden och på så sätt bidra till hälsosamma nivåer av kolesterol i blodet (3). Betaglukaner har därmed fördelar för hjärthälsan (4). Fibrerna bidrar även till en minskad blodsockerökning efter måltid och hjälper till att stabilisera blodsockernivån (5). När de vattenlösliga fibrerna bildar en geleaktig konsistens i tarmen blir näringsupptaget i tunntarmen långsammare, vilket förhindrar en snabb höjning av blodsockret. Fibrerna gör även att man håller sig mätt länge.

 

Källor och Referenser: 

(1) Potential health benefits of avenanthramides of oats. PMID: 19941618 DOI: 10.1111/j.1753-4887.2009.00256.x. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19941618/

(2) ScienceDirect, Serotonin: https://www.sciencedirect.com/topics/biochemistry-genetics-and-molecular-biology/serotonin

(3) Betaglukaner bidrar till normala kolesterolvärden enligt studie: Whitehead A, Beck EJ, Tosh S, Wolever TM. Cholesterol-lowering effects of oat β-glucan: a meta-analysis of randomized controlled trials. Am J Clin Nutr. 2014 Dec;100(6):1413-21. doi: 10.3945/ajcn.114.086108. Epub 2014 Oct 15.

(4) Betaglukaner bidrar stödjer hjärthälsan: Ripsin et al (1992). ”Oat products and lipid lowering”. JAMA 267 (24): sid. 3317.

(5) Betaglukaner bidrar till minskad blodsockerökning efter måltid: Battilana et al (2001). ”Mechanism of action”. Eur J of Clin Nutr 55 (327).

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

8 Kommentarer

  1. Anna-Lena

    Provade receptet. Riktigt gott! Så det har jag delat vidare på fb. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Härligt och tack för att du delar vidare. 🙂

  2. Margareta

    Enkelt, gott och snabbt att blanda ihop. Tummen upp!

    Svara
  3. Emma O

    Måste jag absolut prova att göra. 🙂

    Svara
  4. Kalle

    Enkelt och gott!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close