Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Cykling som träningsform

av | okt 8, 2012 | Blogg, Träning | 0 Kommentarer

– I samarbete med Bikester.se – Sidan innehåller reklam genom länkar till Bikester.se –

Cykling som träning kommer med flera hälsofördelar. Det är en av de bästa träningsformera för underkroppen, det är skonsamt för knäna och lederna och en tidlös motionsform som passar unga som gamla.

Cykling som träningsform

Cykling ger en allsidig träning

När du cyklar aktiveras alla stora muskelgrupper i underkroppen. Sätesmusklerna och lårens fram- och baksida är några av kroppens största muskler, vilket gör cykling till en utmärkt motionsform för förbränning, eftersom stora muskler kräver mycket energi när de arbetar. Om du vill tona låren, vaderna och tajta till rumpan är cykling perfekt. Faktum är att det är en av de absolut bästa träningsformerna för underkroppen, samtidigt som du förbättrar din corestyrka och stärker armarna.

Du belastar inte heller kroppen på samma sätt som vid löpträning, vilket gör cykling skonsamt för lederna. Konditionen förbättras och när syreupptaget ökar stärks hjärtmuskulaturen och andningen blir lugnare. Cykling kan vara en fantastisk bra träningsform för alla, men för personer som lider av övervikt, dåliga knän, eller ledproblem kan det vara den idealiska träningsformen.

Cykling är bra för psyket

Cykling är mer än bara fysisk träning, det är också bra för psyket och välbefinnandet. Precis som all konditionsträning så ökar blodcirkulationen när man cyklar, vilket även ger mer syre till hjärnan som gör att vi kan tänka klarare. Den friska luften, att snabbt och smidigt ta sig fram längs vägarna kan bidra till en enorm känsla av frihet och lugn till själen. I kombination med endorfinkicken som träningen ger kan du uppleva en riktig mental boost.

När du tränar är det viktigt med rätt utrustning. Oavsett om du är en van träningscyklist eller nybörjare med cykling som träningsform så kan det vara värt att ta hjälp av en expert för att hitta rätt cykel och övrig utrustning så att du ska kunna få det mesta ut av din cykelträning. Här är bikester.se en av de populäraste sajterna för att få rätt rådgivning.

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close